לחם של פלאפל

בא לי גם לתת רק מתכון ולא להפיל עליכם את כל עולמי הרגשי יחד איתו, לגיטימי נכון? אבל איכשהו פוסטים כאלו תמיד מסבים לי מורת רוח, יותר נכון מבוכה, כאילו אני אחרונת המתכונאים ב"ידיעות נווה שעלול-איכות חיים בין שורשי אורנים"…  אפשר לחשוב- אני אומרת לעצמי- כולה פתחת לך בלוג אוכל (וצילום! ומוסיקה!) אז למה נדמה לך שהמחשבות שלך תמיד צריכות להתערבב? למה שלא תתני פשוט אוכל?

אז הנה פשוט אוכל

את ברברה פגשתי באינטרנט במקרה ואני מתה עליה למרות שמעולם לא נפגשנו ולא דיברנו עם הקול האמיתי שלנו. היא איטלקיה שגרה בשבדיה והיא אופת לחם מחוננת.

כבר כתבתי עליה בצמה שבדית ולא מזמן היא פירסמה עוד מתכון שנורא מצא חן בעיני של לזנייה עם קמח חומוס. אצתי רצתי וקניתי קמח חומוס אך ביום המיועד הוא פתאום הפך ללחם… נפלאות דרכי הגורל.

אני ממש גאה במתכון הזה שיצרתי, הוא כל כך מוצלח ומיוחד. ברעיון רציתי אותו עם ניחוחות הודיים עדינים אבל הוא התעקש להיות ישראלי (זה היה בימי "עמוד ענן"..).

לחם פלאפל

לחם עם קמח חומוס ותבלינים – כיכר אחת גדולה

סטרטר– לילה קודם

  • 200 גרם קמח לחם
  • 10 גרם שמרים יבשים
  • 300 מ"ל מים

מערבבים עם מטרפה בקערה בינונית עד שאין גושים, מניילנים ושומרים במקרר ללילה.

לבצק

  • 425 גרם קמח לחם
  • 300 גרם קמח חומוס (מוצאים בקלות בחנויות טבע)
  • 20 גרם מלח גס
  • 1 כפית זרעי כמון
  • 1 כפית זרעי שומר
  • 1 כף שמן זית
  • כל הסטרטר = 500 גרם
  • 300 מ"ל מים

מחממים את השמן במחבת קטנה ומטגנים בעדינות את התבלינים שטיפה יעלו ניחוח ויזהיבו. שמים בצד. בקערה גדולה מערבבים את כל חומרי הבצק למעט המלח והתבלינים ולשים כחמש דקות. מניילנים את הקערה ונותנים לבצק לנוח עשר דקות. מוסיפים את המלח ואת השמן+התבלינים ולשים עוד שמונה דקות. הכל בערך, לפי מה שמרגישים. מניילנים ונותנים לבצק לתפוח עוד חצי יום במקרר [אם זה דחוף – ואני יודעת שזה עלול להיות המצב 🙂 – אפשר להתפיח אותו שעתיים- שלוש על השיש, לכדרר ולהתפיח עוד חצי שעה-שעה ולאפות].  מכדררים לכיכר גדולה, מניחים על נייר אפייה ותבנית ומתפיחים כשעתיים בתנור סגור וכבוי !!  כשמגיע הזמן לאפייה, מוציאים את התבנית למקום מוגן אחר מחממים את התנור ל- 220 מעלות ומניחים בקרקעית קערית עם מים רותחים. ממש לפני שמכניסים כדאי לחרוץ את הכיכר עם סכין חדה, לאפות 10 דקות בחום הנתון ואז להוריד ל-180 מעלות ולאפות כ- 40 דקות. הכיכר צריכה להיות שחומה וקשה בסוף האפייה. מעבירים את הכיכר לרשת תנור ומשאירים אותה להצטנן בתוך התנור הכבוי עם דלת קצת פתוחה.

*יומן האפייה המעשי שלי הפעם היה שונה:

את הסטרטר הכנתי בבוקר והוא עמד יום שלם על השיש במטבח, בלילה הכנתי את הבצק והכנסתי למקרר. למחרת בצהריים כידררתי את הכיכר ונתתי לה לתפוח עד שהיתה מוכנה לאפייה, כך שלחם טרי וחם היה לנו בארוחת הערב.

פרוסת בריאות אמיתית

את הנוטלה תשמרו לפעם אחרת. אני ממליצה לצרף אותו למלוחים: חמאה, גבינה לבנה, גאודה, שקשוקה, גוואקמולי וכמובן… טחינה!   והלזניה?  מקום ראשון ברשימת ההמתנה…

11 מחשבות על “לחם של פלאפל

  1. hey woman, look at that loaf of bread! stunning. seriously, honestly, in awe with this bread. would really have never dared putting something like 300 grams of chickpea flour in a medium-sized loaf, I mean, who would have ever guessed that the bread would have risen so well??? after all, chickpeas have no gluten. but look at that loaf!!! I will have to print it in color and hang it over my screen as I can't take my eyes off of it. and, the next one to make something dedicated will be me. I am going to make this loaf as soon as I get hold of some more chickpea flour. or… will I dare using my coarsely home-grounded chickpea flour in bread? you showed me that good luck is with the daring ones. cheers to this
    xox
    Barbara

    1. i know! sometimes i work like a lunatic cook who has no clue and put my trust in the good will of the universe… 🙂
      now when you said it i think you/we can mix also cooked chickpeas into the dough, i guess it won't be bad.
      good luck too dear B

  2. אידיתי, עולמך הרגשי הוא זה שנותן לבלוג את הצבע המיוחד הזה שהוא רק שלך. אני בטוחה שכל הקוראים שלך ולא רק אני, מתים עליו ! אז אל תחסירי אותו מאיתנו… והלחם, ממש מפתה, מעניין איך זה לנגב איתו חומוס..(:

    1. תודה חגית שלי. בשנה האחרונה נראה לי שהדברים לא מסתדרים על מי מנוחות רק כדי שיהיה לי הרבה צבע … ואני כבר לא בטוחה מה אני מעדיפה ;-/
      וחומוס על חומוס זה הארד קור אמיתי, נראה לי לשקוע בשנת חורף אחרי זה

  3. העולם הרגשי שלי מתבטא בהרבה צילומי שחור לבן ובביקורו לא מי יודע מה מחמיאות…. מה את אומרת על זה….? תני קצת מעצמך, הרי תנור אפיה אין לי, מה לי ולמתכונים? אוהבת לקרוא ולשמוע…

  4. ביקורות לא מחמיאות? לדבר עם המורה? 🙂 מעניין אותי לראות מה התוצרת אז בפגישתנו הבאה תכיני לנו פליז איזו מצגת.
    בגלל זה רציתי כל כך להצטרף לנועם לתאילנד, לאסוף חומר. כתיבה. רק בגלל זה

    1. i really don't know… the next morning i put the rest of it in the freezer as i always do . last
      week i forgot one slice in the toaster oven for too long and i can tell you it also make great croutons for the winter soups

כתיבת תגובה