טארטולוגיה בשני פרקים – ב'

את כותבת דברים וכמה ימים אחר כך הם לא רלוונטיים בכלל אל מול ענייני השעה הדוחקים, המאיימים, המחרידים. כאילו מה הקשר בין כל הבלאגן בארץ לבין טארט של סתיו? כמעט כמו לשאול מה הקשר בין שמיטה להר סיני או בין נבחרי ציבור מהימין להר הבית… אבל זה כבר נושא נפיץ אז נעזוב.

ובכל זאת, אם נברח קצת למחוזות חפץ הנה כמה דברים שלמדתי כשהכנתי טארטים :

  1. נראה לאנשים שלעשות טארט זה מסובך. שזה לא מתאים להם לאופי – ההתעסקות הזאת. ש"אני תני לי רק לערבב משהו ולהכניס לתנור, אין לי כוח להכין, לרדד, לקרר…" . הכל בראש אנשים. הכל בראש. ונכון, להכין טארט לא מתאים בכל מצב אבל אם יש בכם אהבה גלויה או כמוסה לז'אנר, אתם חייבים את זה לעצמכם. לפחות פעם אחת. ואז גם תראו שהשד הוא לא נורא כל כך ושאתם הולכים ומשתכללים מפעם לפעם, כי אין כמו ניסיון… וגם – שטארט עושים באהבה או לא עושים בכלל – זה לא המקום להיות שלומפרים.
  2. אופטימיות היא שם המשחק – זה לא פשוט לי ביום רגיל אז אדרבא בימים כאלו…אבל כשלפניך טארט מוצלח את יודעת שהמשך היום רק ילך וישתפר.
  3. נורא מגניב להיות ספונטניים, אין ספק, אבל יש כאלו שזה לא בדיוק בלו"ז שלהם – טארט למשל. טארט צריך לתכנן וברוב המקומות בעולם תיכנון הוא דווקא דבר מוערך למדי. (אני נהנית יותר מההכנה אם אני מכינה יום קודם את הבצק, מקררת היטב, מרדדת ומקפיאה את הקלתית. למחרת זה כבר פיס אוף טארט…)
  4.  שנכון מה שאומרים על בצק פריך – להתעסק איתו כמה שפחות. אני מאוד אוהבת להכין את הבצק במעבד המזון, גם כי אין לי מיקסר וגם כי אפשר להיות ממש "קשוחים" עם ההכנה. עבודה קצרה, בפולסים, מאחדים טוב את החמאה והקמח (שלב הפירורים) ואחרי הביצה מעבדים עוד קצת. מפסיקים לפני שנוצר גוש בצק. מאחדים אותו בריפרוף רק בתוך הניילון הנצמד, לא ללוש חלילה.
  5. תמיד לאפות את הקלתית לפני! אפייה עיוורת – עם משקולות זה ה-דבר להצלחה שלכם, גם אם המתכון מפתה אתכם להשאיר את הקלתית "חיה". חלק מהוואו פאקטור של טארט משובח זו תחתית אפויה למשעי ולא תחתית בצקית ורכה עם טעם של קמח. אל תתפתו לעסקאות מפוקפקות…
  6. שתמיד כדאי לחזור ולקרוא את סעיף 2.
  7. שבמהלך רידוד קלתית השבוע הבנתי איזה מזל יש לי שאתם פה בסביבה, קוראים נסתרים שלי. בעת שאני מגלגלת את המערוך על הבצק ואת המחשבות בראש, מנסחת סעיפים ומצמידה בצק לדפנות הירהרתי: מי אתם? איך זה שפתאום אני חושבת לעצמי אבל בעצם כאילו יש לי קהל? ועוד כזה שכבר די מכיר אותי. כמה לא מובן מאליו להחשף פה, לפעמים יותר לפעמים פחות, ולהתקבל בסבלנות, במאור פנים, בהבנה. (ומי שסובל ולא מתלונן, הרי זו בעיה שלו, נכון?… 😉 ) לכתוב תלי תילים של רעיונות ומילים והוראות ואנשים טובים ונחמדים ימצאו בזה עניין. כמה יפה הדבר. בקיצור, תפסה אותי התרגשות והודיה. אז הנה, גם דברים כאלו לומדים כשמכינים טארט.

את המתכון הזה קיבלתי לפני המון המון שנים מיערה פלדר. הוא נדחק למעמקי מחברת המתכונים ממש ליד חברו מטארטולוגיה פרק א' וחוץ מעידכוני סוכר (כמויות מטורפות, פוי. יכול להיות שבת ה-25 שהייתי פעם היתה מתוקה יותר???) נותר מעניין ומיוחד כמו אז.

ראיתם פעם עץ אגוז? גדלים פה בכמה חצרות אגוזי מלך, הם עצים ענקיים ויפיפיים והסתיו הוא עונת האגוזים אז מן הראוי שנכין להם חגיגה של טארט.

טארט קרם אגוזים

טארט קרם אגוזים

completely nut tart – טארט קרם אגוזים      

 תבנית טארט בקוטר 26 ס"מ

לבצק

  • 280 גרם (2 כוסות) קמח
  • 1/4 כפית אבקת אפייה
  • 150 גרם חמאה קרה, חתוכה לקוביות
  • 2 כפות סוכר
  • קורט נדיב של מלח
  • 1 ביצה

למלית קרם האגוזים

  • 100 גרם אגוזי מלך
  • 50 גרם אגוזי פקאן
  • 2/3 כוס סוכר
  • 1 ביצה
  • 1 כפית תמצית וניל
  • קורט קינמון
  • 3/4 כוס שמנת מתוקה

לציפוי

אבקת סוכר

הכנה

  1. מערבבים בפולסים קצרים במעבד המזון את הקמח, א.אפייה, סוכר, מלח וחמאה עד שנוצרים פירורים קטנים. מוסיפים את הביצה ומעבדים רק עד שנוצרים גושי בצק.
  2. הופכים את הקערה על ניילון נצמד, עוטפים בצורה רופפת ובעזרת הידיים אוספים לגוש ומשטחים לדיסק. מקררים לפחות שעה.
  3. מרדדים לעובי הרצוי – אני אוהבת תחתיות דקות יחסית,  – מצמידים לתחתית ולדפנות התבנית ובעדינות חותכים את העודפים בסכין או שמעבירים את המערוך על השוליים המשוננים והבצק נופל.
  4. מקררים או מקפיאים.
  5. מחממים את התנור לטמפ' של 170 מעלות.
  6. מפזרים את האגוזים בתבנית אפיה וקולים כ-8-10 דקות. מצננים.
  7. מניחים על קלתית הבצק הקרה נייר אפייה או יריעת נייר כסף ושופכים משקולות אפיה (אורז או קטניות). אופים כ- 20 דק', מוציאים מהתנור, מסירים את המשקולת בעדינות ומחזירים את הקלתית לתנור לעוד 10-15 דק'. הקלתית צריכה להיות 3/4 אפויה – זהובה קלות. מוציאים מהתנור ומצננים עד שהמלית מוכנה.
  8. טוחנים בפוד את האגוזים לפירורים קטנים, עוצרים ומוסיפים כף סוכר אחת מתוך הכמות של המלית וטוחנים עוד קצת.
  9. מקציפים את הביצה עם הסוכר שנותר כ-5 דק', לקציפה בהירה ואוורירית. מקפלים פנימה בעדינות את האגוזים הטחונים, הקינמון ותמצית הוניל. מוסיפים את השמנת ומערבבים בעדינות.
  10. יוצקים את המלית לתוך הקלתית ומחזירים לתנור ל-40 דקות. הטארט יקבל קרום קשה, זהוב ותפוח שלאחר הצינון יצנח או יסדק קצת, לא לדאוג.
  11. לאחר שהטארט מתקרר מפדרים באבקת סוכר ומגישים.
  12. אם רוצים אפשר לצוות לטעים הזה גלידת וניל, קצפת או רוטב וניל.

טארט קרם אגוזים

טארט אגוזי מלך

טארט קרם אגוזים

completely nut tart

טארט קרם אגוזים

טארט קרם אגוזים

טארט קרם אגוזים

 

ושוב מילות סיום מפייסות? על אהבה ושלום ושיח ו…כאילו שהאנשים הרעים בעולם יושבים לקרוא בלוג אוכל בשעות הפנאי שלהם, כן בטח.  אבל מה? מה לעשות??

בעוד כמה ימים, כשהכל ירגע כדרכו של עולם, אני אצטער שככה אני שולחת אתכם בדיכדוך אבל מצד שני גם נתתי לכם משהו מתוק לדרך. נחמו איתו את הגוף והנפש ותזכרו את סעיף 2: אופטימיות היא שם המשחק.

 

18 מחשבות על “טארטולוגיה בשני פרקים – ב'

  1. נראה מעולה , חגיגה שלא משקפת את המציאות הנוכחית, כיף שאפשר לברוח למספר דקות ולפנטז .
    לטעמי האישי אין מתחרה לטארט טוב !
    אני אספנית נלהבת של מתכוני טארטים.. השילוב הזה של הפריכות החיצונית והנימוחות הפנימית ממכר ומסכימה איתך שטארט לא מכינים "על הדרך".. זאת בהחלט עבודה מוקפדת !

  2. אומנם לא מכירות אבל כל פוסט מרגיש כלכך נכון וקרוב. ממש מריחה את הסתיו שלך.
    כי אם אי אפשר לשנות את המציאות לפחות נברח קצת עם מוסיקה וטארט.

  3. הבלוג שלך הוא באמת סוג של בריחה.
    צריך רק להיזהר מהתמכרות…. ((:
    אני בדרך למטבח להכין. דיווחים בהמשך.
    ודרך אגב, ב-EXPLORER הפונט שלך לא קריא. רק בגוגל כרום אני מצליחה לקרוא את הטקסט.
    שבת שלום!

    1. אוי באמת? נורא מצאה חן בעיני ערכת העיצוב הזאת ודווקא חשבתי שהפונט הגדול הוא יתרון אבל אם הוא לא קריא זו בעיה… לא קיבלתי עוד הערות על כך וטוב שאמרת לי אבל אולי אנשים פשוט לא משתמשים כל כך באקספלורר יותר? גוגל השתלט לנו על העולם…
      ותודה רבה יקרה על המחמאות ❤ מקווה שהטארט ימצא חן בעיניכם

      1. מממממממ…מ-ד-ה-י-מ-ה-!!
        כל כך טעימה. אנחנו מתאפקים בין קפה לקפה שלא ליישר.
        אני חושבת שזו הפעם הראשונה שאני אופה אפייה עיוורת. ומדייקת (כמעט) בחומרים ובהכנה.
        החלפתי קצת מהקמח לקמח מלא, ואת האגוזים שכחתי לקלות.
        בהחלט יתכן שאני אחרונת המוהיקנים שעדיין גולשת עם אקספלורר.
        אבל גם מחזיקה בכרום.

  4. מצטרפת לכולן. הבלוג מחייה את הנפש ומרחיב את הלב. ואגוזי המלך היפים בקליפתם הירוקה. ירוק שאין כמותו בשום מקום אחר.

  5. איזה יופי!! פוסט מעלף.
    רעיון מהמן ליצור קישוטים בעזרת נייר אפייה.
    יש הסבר איך להכין? אולי קישור לסרטון? לפחות כמה קיפולים נדרשים ואיך? 🙂

    1. 🙂 תודה רבה עדי
      ולא, אין סרטון..זה סתם אילתור של בית. לקחתי ריבוע נייר אפייה מקופל- לא פרוש, קיפלתי למשולש ועוד משולש ועוד משולש ו…אולי עוד פעם אחת..אני לא בדיוק זוכרת, וגזרתי מכל הכיוונים.
      נסי ותהני

  6. אני כלכך אוהבת את הבלוג שלך, לקרוא פה זה באמת לפרגן לעצמי זמן איכות.
    אני גם ממש אוהבת טארטים, מחכה כבר לנסות את זה (:

כתיבת תגובה