לחם חלוקים – Pebbles bread

יצאנו לאסוף חלוקי נחל אילאיל ואני, כבר הרבה זמן שאני רוצה לאפות פרנה.

הנסיעה לנחל ואיסוף החלוקים מילאו אותי התרגשות. בחרתי חוף עם הרבה חלוקים יחסית ואספתי ממש את המינימום ההכרחי כדי לא לגרוע משהו מהטבע, בכל זאת הוא טרח עשרות אלפי שנים לרסק סלעים ולגלגל אותם במים כדי שיהיו לי חלוקי אפייה. אם זו לא מתנה יפיפיה אז מה כן? ( יהלומים אתם אומרים? אהה.. אולי.. לא בטוח שלחם על יהלומים שווה משהו… )

פרנה ( במרוקאית תנור) היא לחם מרוקאי מסורתי שנאפה בתנורים שעל ריצפתם פוזרו חלוקים. החלוקים מתחממים בתנור ומתלהטים וכשהבצק נוגע בהם הוא מקבל מכת חום שגורמת לו לתפוח מאוד וליצור תחתית פריכה וקערורית ועל הדרך גם ליצור כיס באמצע אם הבצק משוטח.

הבצק של הפרנה פשוט מאוד, זה ממש לחם של יומיום למשפחה שחוזרת מרעיית העדר והכביסה בנהר, או מעמל יומה ובית ספרה. יש בו הרבה שמרים יחסית והוא תופח מהר כך שתוך שעה-שעה וחצי יש לחם מוכן לארוחת צהרים או ערב.

כדי להעשיר קצת את טעמה הסופי ולתת לה נופך זוהר מרחתי אותה מיד לאחר האפייה בחמאה מומסת ופיזרתי מלח ורוד. גם לבן פרולטריוני יהיה מספק.

זה לא יגמר עד שהכיכר השמנה תשיר ותהיתי איך יהיה לאפות על החלוקים היפים שלי לחם אמיתי, עם טעמים קצת יותר עמוקים. מחמצת אין לי אבל מצאתי מתכון מדהים אצל חברתי האופה המדהימה Barbara  (במקור הוא  של Martin Johansson).

אני מאוד אוהבת את השורש ק.ס.ם אולי כבר שמתם לב, אבל באמת שהמתכון הזה הוא מעשה קסמים. אין בו כמעט שמרים ובכל זאת עולה ותופחת לכם כיכר קריספית, בריאה וטעימה ביותר. האפייה על החלוקים תהפוך את הסנדביץ שלכם לזוכה ודאי בתואר מלך האוונגרד או מדוייק יותר: אוונגרדביץ ! הבצק השבדי הזה לא האמין שזה מה שיקרה לו כשיגיע למזרח התיכון והוא בכלל היה לחמניות ולא ידע שהוא כזה…

איזה כיף לכם שהגילוי הזה עומד לפניכם  🙂

מוכנים?  סיפור בתמונות ואז מתכונים:

בנחל

בנחל

בנחל

אילאיל  והחלוקים

בנחל

בנחל

חלוקים בתבנית
חלוקים בתבנית

בצק לפרנהבצק לפרנהבצק לפרנה

פרנה
פרנה
ובפנים
ובפנים
מבריקה ונוצצת
מבריקה ונוצצת
גומות של חן
גומות של חן
הלחם של ברברה
הלחם של ברברה
פני ירח
פני ירח
לחם חלוקים
לחם חלוקים
פרוסות אוונגרד
פרוסות אוונגרד

לחם חלוקים

פרוסת לחם חלוקים
אני אוונגרדביץ הראשון

ולמתכונים:

* אם נרד מהפנטזיה ונעבור לפרקטיקה המתחשבת בסביבה, אני ממליצה לכם לוותר על ליקוט חלוקים בשמורות טבע ופשוט לקנות חלוקים במשתלות או להשתמש באבן שמוט. אם משתמשים בשמוט, חלק גדול מחן המאפים ילך לאיבוד בגלל התחתית השטוחה אבל הטעם ישאר לבטח.

פרנהFrena -שתיים שמספיקות בנדיבות לארבעה

  • 500 גרם קמח לבן
  • 1 כף סוכר (= 15 גרם)
  • 3/4 כף מלח גס (= 12 גרם)
  • 1 כף שטוחה שמרים יבשים (= 10 גרם)
  • 1כף שמן זית (= 12 גרם)
  • כ- 350 מ"ל מים פושרים
  • חמאה מומסת להברשה בתום האפייה וקצת מלח גס לפיזור
  1. מערבבים את כל החומרים בקערת פלסטיק או זכוכית גדולה ולשים היטב במשך עשר דקות. אם אתם לא חובבי הלישה הידנית הפעילו את המיקסר עם וו לישה. מכסים בניילון נצמד ומניחים במקום חמים וסגור לתפיחה עד שהבצק מכפיל את נפחו.
  2. חצי שעה לאחר הכנת הבצק אפשר להכניס את החלוקים לחימום. כדאי לשטוף אותם לפני השימוש הראשון ולסדר אותם בתבנית חזקה – לא אלומניום חד פעמית! להכניס לתנור המכוון לחום של 220 מעלות ולשכוח אותם שם לפחות חצי שעה.
  3. כשהבצק תפוח מחלקים אותו לשני חצאים, מכדררים, פורשים מעל מגבת נקייה או ניילון נצמד מקומח קלות ומניחים בצד לעוד רבע שעה.
  4. מרדדים לדיסקית בעובי של סנטימטר וחצי או משטחים בעזרת הידיים. לוקחים תבנית תנור נוספת, הופכים אותה, מקמחים ומניחים עליה את הבצק המשוטח. מטלטלים אותה טיפה ורואים שהבצק "נוסע" עליה ואז פותחים את התנור ומגלישים את הבצק בתנועה מהירה על החלוקים.
  5. אופים כרבע שעה עד שהפרנה תפוחה וזהובה.
  6. מוציאים רק את הפרנה בעזרת כפפות תנור, מניחים על רשת צינון ומגלישים את הפרנה השנייה.
  7. מורחים בחמאה מומסת ומפזרים קצת מלח גס. כך גם עם הפרנה השנייה.
  8. בתום האפייה השאירו את תבנית החלוקים בתנור כי לוקח להם כמה שעות להתקרר, או אם כבר קר אצלכם שימו אותה בפינת החדר שתפיץ חום נעים להנאת הסועדים.

לחם חלוקים -הלחם של ברברה – כיכר קטנה של 10 פרוסות בערך

צריך להתחיל לילה קודם או מוקדם בבוקר ומומלץ מאוד להכנס לפוסט של ברברה כדי לראות את התמונות היפות של הבצק והלחמניות

  • 200 גרם קמח לחם
  • 120 גרם קמח חיטה לבן
  • 70 גרם קמח חיטה מלא
  • 300 גרם מים
  • 11/2 כפיות מלח
  • 1 כפית סוכר
  • 1 גרם שמרים יבשים = ממש 1/6 כפית
  1. מניחים את כל החומרים בקערת פלסטיק ומערבבים היטב בעזרת מזלג. הבצק דביק וזה בסדר. מניילנים ומכניסים ללילה למקרר ואם העמדתם את הבצק בבוקר וקר אצלכם תוכלו להשאיר אותו על השיש.
  2. בבוקר מוציאים מהמקרר, הופכים אותו על משטח מקומח, אוספים אותו מעדנות לצורה מעוגלת ומניחים מעליו את הקערה, מחכים שהבצק יגיע לטמפרטורת החדר, כחצי שעה.  אם הבצק עומד מהבוקר  ועברו כבר  8-12 שעות תפיחה מטפלים בו באותה צורה.
  3. בזמן הזה צריך להתחיל לחמם את התנור והחלוקים. אותו כנ"ל : 220 מעלות ולפחות חצי שעה של חלוקים בתנור החם.
  4. מניחים את הבצק שלנו בעדינות וזהירות על החלוקים וסוגרים מהר את דלת התנור. אופים כרבע שעה- עשרים דקות עד שהכיכר שחומה וקשה. מחלצים אותה מהחלוקים בעזרת הכפפות ומניחים על רשת צינון.

לחם הוא בית בשבילי. כדאי לכם לנסות גם  🙂  Happy Bread Day

with this bread i participate to this year edition of World Bread Day. thank you Zora

36 מחשבות על “לחם חלוקים – Pebbles bread

  1. יש כל כך הרבה נשמה בתמונות ובכתיבה שלך! אני אנסה את המתכונים בקרוב….יום שבו אני לשה בצק שמרים הוא יום טוב מבחינתי.

  2. רעיון מלא קסם! על אף שאני לא חובבת אפיית לחמים גדולה (בהיעדר מיקסר שאפשר להפיל עליו את רוב העבודה…), נראה לי שאנסה את זה בקרוב – מה גם שזה תירוץ טוב לטיול על שפת הים לפני כן.

    1. וזה לא רמז לאף אחד..כי בכל זאת היתה לי יומולדת לפני יומיים… גם לי אין מיקסר ואני חושבת שהאופה והלחם רק יוצאים נשכרים מעבודת הידיים, זו באמת עבודת נשמה והיא אפילו לא קשה כי אפשר ללוש בנגלות, לא חייבים להתעלף בדרך (מותר בגלל הטעם). כדאי לך לנסות ותמיד כדאי ללכת לים לדעתי 🙂 (איפה יש חלוקים בים? אילת, כנרת או הקוטב?)
      ושנית, כבוד ושמחה יעל שמצאת את הקוטב הצפוני המקומי שלי 😉

      1. גם אני שמחה על המציאה – סימנתי כבר כמה וכמה מתכונים לניסוי (אבל אני עצלנית בלישה, ובכלל, מעדיפה בישול על אפייה כמי שתמיד טועה בכמויות), התקנאתי מאוד בתמונות העגורים (נהדר! לא ייאמן שזה כאן בארץ!) והתגעגעתי שוב ללואנג פראבנג אהובתי. וכמובן, שם הבלוג המופלא. אח, לו הייתי במקום קריר וירוק יותר עכשיו…

        1. את מוזמנת לכאן להר, תיכף יהיה פה קר מדי…ברררר. אני רצינית לגמרי, כשאנחנו יורדים למרכז למשל הבית יכול להיות שלך ושל החתולים 🙂
          תשלחי לי מייל כשאת בעניין

    1. אהה בדיוק ראיתי הפנייה מהבלוג שלך והצצתי, הוא מגוון ומעניין מאוד תודה רבה א.. ומוכנה להחליף נחל בים אם יש לך 🙂

  3. יפת נפש שלי, נכנסתי אחרי הרבה זמן שלא עברתי כאן. איזה יופי . נשיקות לגל לאילאיל ולך. עם נועם אני מתקשר בערוץ אחר. לא תאמיני אבל השבוע לראשונה בחיי ניסיתי לאפות משהו, זה היה פוקצ'ה, שיצאה קשה מאוד מבחוץ ומוצקה וצפופה מידי בפנים. בכל אופן טרפו אותה כאן בבית ,תוך יללות שימחה. אני מספר בגלל המקריות.

    להתראות בקרוב, איתי.

    1. אני לוקחת את זה כפשוטו איתי יקר שלנו…תודה רבה. תאפה את זה מיד לכל המשפחה, אתה יכול גם לנסות את הפוקצ'ת ענבים-גבינה כחולה שלי ואם זה יותר מדי תאפה אותה בלי תוספות – הבצק מדהים!! ותיתן לכולם גם המון נשיקות ממני ומנפשי היפה 😉 אוהבת

  4. אתמול זכיתי להכיר את הפינה המדהימה הזו שלך באינטרנט 🙂

    ועל זה נדלקתי הכי הכי כרגע ….זה אומר על הכוונת בהמשך השבוע ניסיון ….

    אפשר לקבל רמז איפה אספת את החלוקים ?
    נראה פינת חמד מדהימה ❤

    והמוסיקה מדהימה פותחת לבבות 🙂
    לאט לאט אנבור לי באריכון המופלא שלך !

    1. תודה רבה מיכל, איזו תגובה משמחת ומלהיבה 🙂
      החלוקים נאספו בפינת נחל מקומי ויש לציין שהוחזרו בתום החורף על מנת שיתרבו במקום גידולם הטבעי 😉

  5. ואוווווו איזו רשומה מיוחדת
    אהבת את ה"סיפור בתמונות" ושלאחריו הגיע המתכון
    הלחם הזה מאד מיוחדת, ומסקרן אותי מאד

    1. תודה רבה וויני, כדאי לך מאוד לנסות.
      (וגם אני שמחה ומופתעת לגלות עוד ישראלים בכל מיני בלוגים שנראה לי שרק אני מצאתי 🙂 )

  6. מאז שפירסמת את הבלוג עם המתכונים, הלחם הנפלא של ברברה (אפוי על לבנת שמוט) מלווה ארוחות ערב רבות אצלנו. המתכון באמת נפלא (ניסיתי כבר המון מתכוני לחם, זה מיוחד במינו). לאחרונה ליקטתי מספיק חלוקים כדי לנסות את הפרנה (המתכון המתין לי בפינטרסט בסבלנות…וקרץ מידי פעם עם התמונה המהממת של חלוקי הנחל והשקעים היפים של הלחם). אפיתי כבר פעמיים בכמות מוגדלת שתספיק להשביע 6 פיות רעבים. יצא מעולה!!! בשבת נסענו לבקר את ההורים שלי והבאתי מהלחם הזה, וזה החזיר את אמא שלי לפחות 70 שנה אחורה. הטעם כל כך הזכיר לה את הלחם שאמא שלה אפתה אחת לעשרה ימים. אז היו מסיקים בעץ תנור שעמד במרתף ולאחר שהתלהט הוציאו את הגחלים ואפו 8-10 ככרות לחם על הלבנים של התנור. בסוף הכניסו לתנור גם לחם אחד שטוח שעליו התענגו טרי עוד באותו יום. הלחם השטוח הזה (שנאפה בגרמניה) כנראה מאוד דומה לפרנה שבא בכלל ממקור מרוקאי.
    טוב, ממש לא התכוונתי לכתוב כל כך הרבה, רק רציתי להגיד תודה על שני מתכונים יפים ונפלאים….

    1. רות זה סיפור מקסים באמת, תודה שחלקת איתי. זו פעם רביעית שאני קוראת את התגובה שלך….המממ 🙂
      תודה רבה לך ❤

כתיבת תגובה