בואו נפתח את זה – לזניה של כוסמין, דלעת וגבינת עיזים

ושוב סתיו מתקרב ושוב האור המיוחד והשמש שהורידה ווליום, והשיר הזה – בביצוע הזה – בריפיט שוב ושוב ואין בו די. יכולה לשמוע אותו כל היום ולהתפעל כל פעם מחדש מפריטת המיתרים, מהדרך שבה היא מושכת את המילים, מאיך שהיא אספה את השיר והפכה אותו לשלה עד שקשה לזכור שזה שיר של_________. (נו, מי מזהה את התשובה?)

השקט חזר לאזורינו אחרי חודשיים עמוסים כל כך, הרגשתי שהטבע כבר לא יכול להסתכל עלינו בני האדם. היו מראות קשים. אבל עכשיו לאט חוזר האיזון, הניקיון, הכבישים הפנויים שמאפשרים לי ברוב התחשבות נהיגה איטית והתבוננות ממושכת מהחלון. ומה בחלון? האובך סר וחשף את ההרים החומים-ורודים, העננים מנפחים בטן לבנה מתערסלים להם בשמיים הכחולים, רימונים מאדימים במטעים, הכותנה טווה בתוכה, כבמעשה קסם, עלי כותרת לצמר.

שדה כותנה

כותנה

ושוב דלעת. דלעת- פינת סוף קיץ-סתיו – פה בדיוק תמצאו אותי.

פה תמצאו אותה בפוסטים מהסתווים הקודמים ואני מגלה שממש כמו השלכת, הדלעת אצלי היא עניין של עונה ומצברוח. טוב שאין לי עץ דלעת…

הפעם היא כיכבה בלזניה שנהננו לאכול בגינה עם הרוח הקרירה לעת ערב. המנה הזו מושלמת בכל כך הרבה רמות: היא מפנקת ונדיבה, עשירה אך לא כבדה הודות לקמח הכוסמין, רכה ונימוחה עם נגיסות קראנצ'יות של עלי המרווה המטוגנים והצנוברים הקלויים, מלוחה ומתקתקה, בקיצור- מנה של שפע.

לזניית כוסמין, דלעת צלויה, גבינת עיזים וחמאת מרווה

לזניה פתוחה מקמח כוסמין עם דלעת צלויה, גבינת עיזים וחמאת מרווה – ל-4 מנות

קמח הכוסמין נותן ללזניה צבע אדמתי יפה וטעם אגוזי קל שמשתלב בצורה מופלאה עם החמאה הזהובה והצנוברים הקלויים. השילוב הקלאסי של דלעת ומרווה, עולה וצומח מבושם להפליא על הקרקע הזו.

קוראים לה פתוחה כי מרכיבים אותה ברגע ההכנה, זו לא לזניה מהסוג שאופים בפיירקס וחותכים למנות. היא מודרנית, מתוחכמת וקלילה יותר.

החכמה בפסטה עבודת יד היא הרידוד. דק דק דק, זה חייב להיות דק! השיטה שהביאה לתוצאה הטובה ביותר מוסברת בהכנה, והיא מרובת סעיפים פשוט כי אני נשמה טובה 🙂 וכדי שלא יתפספס לכם משהו בדרך. לא להיבהל.

  • 300 גרם קמח כוסמין מלא
  • 3 ביצים L
  • כ- 2 ק"ג ברוטו דלעת
  • 3-4 כפות דבש
  • 4-6 כפות שמן זית
  • ראש שום שלם
  • גליל פרומעז או גבינת עיזים אחרת (כדאי לנסות גם עם סנט מור)
  • קופסת גבינת מסקרפונה גדולה
  • מלח גס
  • כ-20 עלי מרווה
  • 120 גרם חמאה
  • 50 גרם צנוברים קלויים
  1. מתחילים עם הפסטה: שמים את קמח הכוסמין בקערה או עורמים על השיש. מוסיפים את הביצים ולשים לשים לשים… כ-15 דק', עד שהבצק חלק, אחיד ואפילו קצת רך. אפשר לחלק את הבצק הראשוני שנוצר לשני כדורים ולעבד אותם בנפרד, כך קל יותר להגיע לתוצאה הרצויה.
  2. מניילנים את הבצק ומכניסים למקרר לשעה.
  3. מקלפים את הדלעת (אני גם מורידה שכבה דקיקה מכל כיוון שבו הדלעת חשופה) וחותכים אותה לפרוסות בעובי 3-5 מ"מ.
  4. מערבבים בקערה – בעזרת הידיים – את פרוסות הדלעת עם הדבש, שמן הזית ומלח גס לפי הטעם. מסדרים אותן בתבניות על נייר אפיה. לאחת התבניות מוסיפים גם את ראש השום.
  5. לאפות ב-180 מעלות כ-30 דקות עד שהדלעת מתרככת ומתקרמלת בקצוות.
  6. מוציאים את בצק הפסטה מהמקרר ומתחילים לרדד כל כדור (אני כאמור מחלקת בלישה לשני כדורים) לעלה הכי דק שאפשר, על מצע קל ככל האפשר של קמח. קל יותר לשלוט בעובי כשעובדים על כמות קטנה של בצק בכל פעם. מרדדים מהמרכז החוצה לכל כיוון עד שהבצק נהיה שקוף ודק. נסו לעבוד עם כמה שפחות קמח ברידוד כדי לא להכביד על הפסטה, מצד שני תבדקו מדי פעם שהיא לא נדבקת לכם לשולחן כי יש לה נטייה כזאת ולכן כדאי כל כמה רידודים להרים את יריעת הבצק, לפדר במעט קמח ולהמשיך לרדד.
  7. עכשיו אפשר לחתוך את יריעת הפסטה לריבועים גדולים – איך שבא לכם. הם גם לא חייבים להיות ריבועים מדוייקים – תראו אצלי למשל… אני חתכתי ל- 10*10 ס"מ בממוצע.
  8. נראה לכם שסיימתם לרדד – אז זהו. שלא! הגעתם לפטנט שבזכותו עלי הלזניה שלכם יהיו באמת דקיקים ומלטפים. לוקחים כל ריבוע ומרדדים אותו שוב לכל כיוון, תראו איך הוא משקיף ומתדקק (יש פעלים כאלו?) וגדל ל – 12*12 ס"מ. בערך. כל ריבוע לתפארת שכזה מניחים על נייר אפיה מקומח. כך מסדרים את כל הריבועים, אחד ליד השני, בקומות מופרדות בנייר אפייה מקומח – לא לשכוח לקמח, אחרת יידבק!!
  9. ל-4 המנות המוצעות אנחנו צריכים בסך הכל 12 ריבועים, 3 ריבועי פסטה לכל מנה. בדרך כלל יוצאים לי יותר ריבועים ואני שומרת אותם למנה של היום שאחרי… זה כל כך טעים.
  10. מרתיחים מים בסיר גדול וזורקים פנימה גם כף מלח גס. מוציאים את הגבינות מהמקרר.
  11. מכינים את קערות ההגשה לפניכם וכן את כל מרכיבי המנה.
  12. אם יש לכם סו-שף, גדול או קטן, זה בדיוק הזמן להשתמש בו, קל ומהיר יותר להרכיב את המנה בשיטת הסרט הנע אם יש מי שעוזר.
  13. זורקים למים הרותחים 4 עלי לזניה ודוחפים עם כף מחוררת כך שיכוסו, מבשלים 4 דקות. מוציאים עלה עלה בזהירות בעזרת הכף המחוררת, ומשטחים אותם בקערות ההגשה. זהירות! חם!! זורקים לסיר עוד רביעיית עלים.
  14. בינתיים על כל עלה מסדרים פרוסות דלעת צלויות, שן שום צלויה קרועה לשניים, מעליהם כמה גושי פרומעז וכמה "מוקדי" מסקרפונה שמפזרים בעזרת שתי כפיות, מלח גס לפי הטעם ומחכים לשכבה הבאה.
  15. מסדרים כך שוב – עלה, דלעת+שום, פרומעז+מסקרפונה, מלח גס וסוגרים בעלה האחרון.
  16. תוך כדי בנייה כדאי להתחיל עם רוטב החמאה: בקלחת קטנה ממיסים את החמאה ומבשלים על אש נמוכה, מורידים את הקצף שנוצר וזורקים פנימה את עלי המרווה. מבשלים על אש קטנה כ-10 דקות עד שהחמאה נצבעת בירוק-זהוב ועלי המרווה נהיים פריכים (שימו עין שלא תשרף).
  17. יוצקים על כל לזניה כף-שתיים נדיבות של רוטב החמאה, מפזרים מעל את עלי המרווה ואת הצנוברים הקלויים, עוד קצת מלח גס וקדימה לשולחן, כולם כבר מחכים ;-).

*צנוברים אפשר לפזר גם בין שכבות הלזניה.

**ריבועי פסטת הכוסמין הזו נשמרים נהדר, לא מבושלים, בקופסה סגורה במקרר ליום – יומיים. רק להקפיד כמובן על דפי אפייה מקומחים בין קומה לקומה ולא לחפוף את הריבועים, שלא ידבקו.

לזניה פתוחה

היתה פה דלעת

open spelt lasagne

roasted pumpkin open spelt lasagne

לזניית כוסמין עם דלעת צלויה, גבינת עיזים וחמאת מרווה

לזניה פתוחה מקמח כוסמין מלא

דברים ש"התבשלו" בחודש האחרון מילאו לי את הלב בשמחה גדולה ואם אני חושבת על התחושות והרגשות שמתרוצצים לי בפנים כעל משהו שאפשר לאכול, הלזנייה הזו מייצגת אותי בכבוד.

מי יתן ואהיה בעשייה טובה כזו עוד ועוד

מי יתן ותמצאו שהטעם מאושר גם לכם 🙂

15 מחשבות על “בואו נפתח את זה – לזניה של כוסמין, דלעת וגבינת עיזים

  1. אידיתה יקרה לי מאוד, זה מקסים ונראה מגרה מאוד. ואכן דברים טובים מתבשלים לאחרונה ויוצאים אט אט לאויר העולם הודות לידייך המוכשרות והמדוייקות כל כך, כן ירבו. אוהבת המון אלה

  2. ואוו ואוו ואוו ואוו, זה נראה פשוט נהדר. ממש. אני אחשוב על המנה הזו הרבה (ואחכה קצת, כי כרגע אני לא אמורה להתקרב לדבש ובכלל למתוק). תכף נוסעת לכמה ימים לצפון והתמונות שלך מכניסות אותי לאווירה. תודה!

  3. מצחיק. היום קניתי את הדלעת הראשונה לעונה. מן הסכמה כזאת להציץ אל מעבר לקיץ.
    וגם כי אני אוהבת כתום, הוא משמח אותי.
    ונשמע שבסופו של דבר היה קיץ פורה ויצירתי – מקווה שנראה עוד ממנו.
    :))

  4. משלימה פערי בלוגיאדה מהשבועות האחרונים ופתאום לזניית כוסמין. והנה אני מתאמנת לי בסתר מטבחי על מיני מאפי כוסמין
    שגם לי, בשידוך עם דלעות למיניהם, מביאים את הסתיו.

    כל כך נהניתי מהפוסט הזה שארוץ לי להכין בסופ"ש את המטעמים האלו שלך. הצילומים פלוס הפסקול כהרגלך זורים קסם.

כתיבת תגובה

