חופש בריבוע

יש לי חולשה למרובעים. מהסוג שאפשר לאכול…

באופן כללי נוח לי יותר להסתובב במעגלים ולקוות שהם ספירלות, אבל הבו לי מרובעים לנשנש.

והאמת שהכוונה לריבועיות, או חיתוכיות או אפילו מלבניות. כל עוגה שנחתכת למצולעים ויש לה בצק למטה ומשהו עסיסי ורך למעלה היא לגמרי לטעמי, ולראייה שלל מתכוני ריבועיות שהעלתי כאן ב-3 שנות קיומו של הבלוג. אם היה לי מנוע חיפוש גם הייתם מצליחים למצוא אותם אבל עד שזה יקרה, רק אוכיח את טענתי הזו ואציין בין השאר את ריבועיות הקפה, ריבועי האשכולית הורודה, וריבועי אנטון ברג שהעניקו לי השראה גם הפעם (ואלו האחרונים – למרות שזהו אחד הפוסטים הזקוקים נואשות לצילומים חדשים… התבוננות בו הזכירה לי תקופה מחתרתית במיוחד בחיי).

הרבה אוכל חלף אצלנו בזמן האחרון אבל את רובו לא צילמתי, ולפעמים צילמתי את ההכנות אבל עד שהמנה הסופית היתה מוכנה כבר החשיך או שכולם היו רעבים מדי. זה קורה הרבה כשפשוט מכינים אוכל למשפחה או לחברים בלי תיכנונים מראש. ואז אני מבטיחה לעצמי שאשחזר בדיוק את המה ואת האיך, ואצלם ואשתף איתכם, אבל הזמן לאחרונה פשוט טס! שמתם לב? לא הספקתי משהו והופ הוא נותר מאחור משאיר עננת אבק זיכרון זעירה.

כשקיבלנו השבוע בלוק מרציפן דני מתנה מסבא וסבתא שחזרו מחו"ל, היה לי ברור מה אני מכינה איתו והפעם היה לי ברור שזה מצטלם.

25a

איזה תענוג של עוגה נוצרה כאן, לכל שעות היממה. (אצלנו היא שרדה ערב בלבד…)

ריבועי פטל ומרציפן – תבנית פיירקס מלבנית סטנדרטית

הפותחת הרשמית של חגיגות החופש הגדול!  כיפית, קלה, מתקתקה-חמצמצה, חולפת ביעף 🙂

יש כבר פטל אדום טרי אבל פטל קפוא באיכות טובה עושה עבודה נהדרת (ועולה פחות…) – חפשו אותו במעדניות הרוסיות.

לתחתית – בצק פריך עדין של אורנה ואלה

  • 11/2 כוסות קמח (=210 גרם)
  • 140 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות
  • 6 כפות (=45 גרם) אבקת סוכר
  • כ-2 כפות שמנת מתוקה
  1. מתחילים בבצק התחתית: מערבבים בפוד את הקמח, החמאה ואבקת הסוכר עד שנוצרים פירורים קטנטנים. מוסיפים את השמנת המתוקה ומפעילים את הפוד בפולסים עד שמתחיל להתגבש הבצק. מוציאים אותו לניילון נצמד, משטחים ומקררים לפחות לחצי שעה.
  2. מרדדים את הבצק על נייר אפייה למלבן בגודל תחתית הפיירקס וטיפה יותר. מעבירים את הנייר עם הבצק לתבנית ומכניסים לפריזר עד שהתנור מתחמם.
  3. מחממים תנור לטמפ' של 170 מעלות.
  4. מחוררים את הבצק בעזרת מזלג בכמה מקומות ומכניסים את התבנית לאפיה כמעט מלאה במשך כ25-20 דקות עד שהבצק מזהיב יפה.

לאמצע

  • 180-200 גרם מרציפן משובח פרוס לפרוסות דקות (עדיף כזה שעשוי מ 60%+ שקדים)
  • 250-300 גרם פטל קפוא או טרי

פירורים לטופינג

  • 11/3 כוסות קמח (=180 גרם)
  • 100 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות קטנות
  • קורט מלח
  • כ-1/3 כוס סוכר לבן (=75 גרם)
  • 1 כף סוכר לבן לפיזור
  1. שמים יחד בקערה את כל החומרים ומעבדים עם האצבעות עד שנוצרים גושי בצק גדולים וקטנים.

להרכבה

  1. מעלים את חום התנור ל- 180 מעלות.
  2. מסדרים בצפיפות את פרוסות המרציפן על התחתית האפויה.
  3. מפזרים פטל בנדיבות. אם הוא קפוא – להשאיר אותו כך, אין צורך להפשיר.
  4. מפזרים פירורי בצק מעל הפטל ומעליהם מפזרים כף סוכר.
  5. אופים כ-45 דקות עד שהפירורים מזהיבים.
  6. מצננים היטב ורק כשהעוגה קרה לגמרי מעבירים אותה לקרש חיתוך, מורידים את השוליים וחותכים לריבועים, מלבנים או מעויינים.
  7. אם לא אוכלים באותו היום – לשמור בקירור.

* ביום האפיה הריבועיות פריכות/נמסות בצורה ממכרת – נאמנה לתפקידי המתעד נאלצתי לטעום ריבוע קטנטן… ביום שלמחרת הבאנו את הריבועיות למפגש חברים – רטיבות הפטל משנה את המרקם לרך ונמס. נפלא בשתי האופציות.  מכאן כבר המחקר שלי נקטע כי לא נותר פירור!! ותאמינו לי, לריבועיות האלו יש המון…

חיתוכיות פטל ומרציפן

13

ריבועי פטל מרציפן

ריבועי פטל מרציפן

והנה טום וויטס שר על שבת בערב כמו של פעם, כשיצאו לחפש הרפתקאות, בילויים, אהבה.

אני לעומתו אצא עוד מעט לגינה עטופה בשאל – הרוח כאן קרה – עם כוס תה צמחים ומחשבות על כך שלו רק היה לי עוד ריבוע פטל מרציפן כזה… הוא בטח היה מגרש את העצב המחלחל של השבת שנגמרת.

13 מחשבות על “חופש בריבוע

  1. הפעם ניצחת! הצפון שלך כנראה קצת יותר קריר כרגע מהצפון שלי.
    אצלנו מראה הטרמומטר 34 מעלות בצל,
    ובמקום בתה מחמם, ציננו את עצמנו בשייק של יוגורט עם… פטל.
    נראית מקסים העוגה ונטעמית בטח נפלא! ברשימה לימים הקרובים.
    ; )) חופש נעים!

    1. חופש נעים תמי, תחזיקו מעמד שם באירופה החמה 🙂 (אני עדיין מופתעת ומוקסמת מכמה קריר פה בערב…)

  2. בדיוק חזרתי מאחותי עם חופן פטל, אחרי שאכלנו אצלה הכל עם פטל – גרנולה עם פטל, קרם פטיסייר עם פטל וקאפקייקס שוקולד ופטל. כל אבות המזון (:

    בעיניי אם אופים עדיף להשתמש בקפוא, ולהשאיר את הטרי הנדיר לאכילה כמו שהוא, מקסימום עם קרם ונילי או גלידה, או לעיטור טארטים. הוא כל כך יקר וחולף פה בארץ… (מהקפוא אני עושה מאפינס עם יוגורט ושוקולד, טעים-טעים!).

    1. פטל אדום כמוצר צריכה בסיסי, קיומי, תשתיתי. פטל מסובסד כמוצר יסוד – זאת מדינה שהגיוני לגור בה! כמוני כמוך 🙂

      1. עוד סיבה להגר, לו רק היה אפשרי בדרכון הפרובינציאלי שלי…

        רוצה גם צפון קריר! לצערי עד שמחר סוף סוף אגיע לצפון, זה יהיה לזוועת החום של הכנרת.

  3. איך אני אוהבת מרציפן. הזכרת לי בפתיחת הפוסט סיפור ילדים יפה-יפה שקראתי שהייתי קטנה. הוא נקרא "ארץ שכולה ריבועים" וכתב אותו וולט דיסני. לא הצלחתי למצוא אותו בשום מקום באינטרנט (גם כשחיפשתי באנגלית) – אבל אני עוד לא מתייאשת. כשאמצא אעדכן.

    1. מסקרן, לא שמעתי עליו מעולם. אכן עדכני.
      גם אני אוהבת אוהבת אוהבת מרציפן, אפילו המילה מהלכת עלי קסם. שיא הפואטיקה/ליריות היה ספר שקניתי פעם רק בגלל השם: "אור ירח למרציפן".
      הוא היה מוזר, מושך ומעניין, לצערי השאלתי אותו לחברה לרגע ושניהם נעלמו מחיי…

  4. מצאתי! מסתבר שזה רעיון נשכח לסרט מצויר משנות ה-40, שלא הוסרט מעולם:
    http://disney.wikia.com/wiki/The_Square_World
    http://www.projectrho.com/comix/TheSquareWorld.html

    מוזר שזה סיפור כה נישתי. אני ממש גדלתי עליו ואפילו כתבתי לו גרסה משלי (שם המלך מכריח את כולם להיות אפורים, לא מרובעים).

  5. אידית-
    חבל לשאול שאלה כ"כ שולית על פוסט כ"כ יפה….
    אבל…מה גודל התבנית? 🙂

    1. סליחה שקצת התעכבתי… הלכתי למדוד… 🙂
      אז זו תבנית פיירקס, שאני קוראת לה סטנדרטית אבל להרבה אנשים זה גודל עלום, ומידותיה הן כ-22*30 ס"מ.

להשאיר תגובה

