מרק אפונה וסירפדים

א. הבעיה:

אני אומרת לעצמי רגע, בלי לחץ, תנשמי זה הרי יעבור. אבל הדברים דוחקים, מצטברים, לא נגמרים… חודש של עמל, אין לי איך להגדיר אחרת את התקופה האחרונה. הרבה דברים מאותו סוג. סזיפיות. מכירים את זה?

עכשיו, אני בנאדם חרוץ – לא עצלנית, אבל גם לא סובלת מצבי נמלה. אני אוהבת לעבוד אבל אני שונאת לעבוד כל הזמן. חייבת שהדברים יעשו בניחותא. חייבת פנאי בין לבין, חייבת לצאת קצת לטבע להתאוורר, אני חייבת גם לקרוא, להקשיב למוזיקה, סתם להתכרבל עם הבנות ולראות טלויזיה, לחשוב מדי פעם, להיות לבד… אז לא! לא לא לא! פירפרתי בין עבודה, בית, ניקוי, סידור, כביסה, בעיות חתולים – וכמובן לכולם בבת אחת, ומיליון דאגות שונות ומשונות שישבו לי על הלב כמו משקולת.. בקיצור חודש לא קל עבר על כוחותינו. מה שמעצבן הוא שרובו הבעייתי התרחש במוחי הקודח. בחלק מהימים הייתי קצת יותר קלילה והכל היה סבבה, תענוג. אותם דברים בדיוק! כל פעם מחדש אני נדהמת איך ההתייחסות שלי החוצה נובעת ממקום פנימי מדי, לפעמים לגמרי שלא לצורך. הדברים הם דברים. כמו שהם. רק אל תעמיסי עליהם את כל המטען שלך, קצת יותר שיוויון נפש אשה, קצת יותר נשימה. תהיי יותר קולית, או לפחות שחקי אותה קולית לעזאזל!

אבל אוףףף אני כמו קטר נושפת, נאנחת, צורחת. ואיןןןןן לי סבלנות.

איך אני יודעת שהזדקנתי? אני מונה 3 תופעות המצביעות על העובדה העגומה הזו:

1. נהייתי חסרת סבלנות, זאת אומרת עוד יותר חסרת סבלנות… אוי ויי זמיר. אני כבר רואה, אם לא אשתפר אני על הדרך הבטוחה לזנח"מ. זקנים נרגנים חסרי מנוח 😦 לא כיף.

2. חייבת צעיף סביב הצוואר!! חייבת! בלי צעיף אני קופאת. לגמרי לא מאמינה על עצמי, אני, שפעם צעיף וגולף היו בשבילי מוות בחניקה ועכשיו הם אורחים קרואים במלתחתי.

3. התחלתי לאהוב מרק. התחלתי לבשל מרק. קערת הנוזלים שהבטתי בה בעבר בזלזול משל היתה ממלאת מקום מיותרת לחלוטין, הפכה לקערה של נחמה.

(ולמרות הסיפור החמוד עם הטרמפ לפני פוסט-פוסטיים – נו אז שחשבו שאני סטודנטית… – אז כן, אפשר גם פשוט להסתכל במראה…)

אניוויי, בוקר אחד יצאתי להשיב טיפה נשימה לנשמה וחזרתי עם מרק, ועוד כזה עם מתנות מהטבע.

עז צבע, עז טעם, נראה לי שהוא הצליח ללכוד את הלך הרוח שלי, או יותר מדוייק את הפנטזיה שלי: את חוזרת מהשוטטויות שלך בשדות הירוקים ומהרוח הקרה, אפשר גם סתם מהעבודה, ומישהו מגיש לך קערת מרק מהבילה ומנחמת ואומר: כמה טוב שבאת הביתה.     מרק אפונה וסירפדים .

מרק אפונה וסירפדים

 

ב. הפיתרון:

אתם אולי כבר יודעים שאני עם הראש בעננים, ואיך אפשר שלא כשהשמיים פה סביבי מחליפים כל כך הרבה מופעים?? הנוף שלנו באמת משובח. אז בהשכמות המוקדמות שלי אני מיד פותחת תריסים ומציצה לכל הכיוונים, כמה דקות של מדיטציה. אם בנוסף מתקשרות החברות ואומרות אולי נקפוץ אליך השבוע אני מיד על זה!

חורף

חורף 2

בוקר על עמק עיון

בוקר בחורף

קשת כדי שאני קצת ארגע

המרק הנ"ל קיבל השראה מעוד ביקור אצל עינבר. ישבנו ביקב דקלה, חגית ואני, רוח צוננת נכנסה מהדלת הגדולה אבל אנחנו ישבנו קרוב לאח וקרוב אחת לשנייה ועינבר הגישה לנו מרק מדהים של אפונה ובצקניות (שארית מארוחת צוות – הכינה אותו מישהי ממרום גולן). זרקתי פנימה קצת בורסן פלפל שחור של עינבר והתענגתי על הטעמים והחום. עוד קצת מהיין של טל והגענו לעננים.

ביקב פלטר

העיזים של עינבר

אנחנו

העיזים של עינבר

רציתי גם מרק כזה של בית, בבית שלנו.

מימוזה בבית

בבוקר השכם השרתי אפונה יבשה בקערה של מים, הכנתי ארוחות בוקר וצהריים, הערתי, סירקתי, נישקתי ושלחתי להסעות ו..ברחתי לעין אווזים. שבועיים קודם היינו שם בפיקניק צהריים עם יובל, אלון, נטע וזהר והייתי חייבת לחזור לשם שוב, הירוק הזה מקפיץ לי את הלב והרגליים. הפעם גיליתי שאפילו הכלניות התחילו כבר לפרוח!!

בדרך

עין אווזים

עין אווזים

בעין אווזים

פיקניק

פיקניק בעין אווזים

בעין אווזים

בפיקניק

כלנית

פטריות ננסיות

 

32

בעין אווזים

עין אווזים

הדרך

שדה סירפדים

ג. המתכון:

ברגע שראיתי את משטחי הסירפדים מנצנצים בטללי הבוקר ידעתי שהם יגיעו למרק אבל מה שלא ידעתי זה איך אני אקטוף אותם… היינו רק אני והמצלמה. אפילו את הקפה טייק אווי שלי השארתי על גדר השמורה עד שאחזור. ואז אני, מקגייור של המטבח, שלפתי מתיק המצלמה כריך – תמיד כדאי שיהיה בסביבה משהו קטן לאכול, לא?  – הפשטתי אותו מנייר הסנדביצ'ים שלו, עטפתי את ידי הענוגה ובשלוש תנועות מדוייקות – הרי לכם זר מפואר.

זר סרפדים
לתפארת מרק האפונה

כך הפך המרק הכבד והמנחם למרק רענן יותר ושופע בריאות , ט ע י ם ומנחם לא פחות.

מרק אפונה וסירפדים עם בצקניות– כ-6-8 מנות

למרק:

  • 500 גרם אפונה ירוקה יבשה = שקית אחת
  • 2 כפות שמן זית לטיגון
  • 2 בצלים בינוניים קצוצים גס
  • 1 שורש סלרי גדול, קלוף וחתוך לקוביות
  • 1 שן שום גדולה
  • כ- 2 ליטר מים
  • סירפדים שטופים- זר גדול שתופסים בשתי הידיים. הן קטנות יש לציין…ומוגנות בכפפות!!! ( אחרי שחתכתי את השורשים וקצה הגבעול, שקלתי ויצא 270 גרם)
  • 11/2 כוסות אפונה ירוקה קפואה
  • מלח, פלפל שחור

לבצקניות:

סבתא דבורה שלי שוברת ביצה לקערה קטנה, מוסיפה מים בכמות של חצי קליפת ביצה, גירוד-שניים של אגוז מוסקט וקמח לבן כמה שלוקח עד למרקם של שמנת חמוצה מעורבבת. לערבב היטב שלא יהיו גושים.

הכנה:

  1. משרים את האפונה היבשה ל-4 שעות במים או למשך הלילה. כאן כבר תבחינו שאפונה נוטה להקציף, אולי יותר מקטניות אחרות.
  2. מסננים ומבשלים אותה במים במשך חצי שעה, מורידים את כל הקצף שנוצר. מכבים את האש ומסננים שוב את האפונה.
  3. באותו הסיר מחממים את השמן ומטגנים את הבצל ושורש הסלרי כשהם מכוסים- ככה אנחנו גורמים לכל הטעמים והריחות להעמיק ולהשאר בסיר. מדי פעם צריך לערבב את הירקות שלא ישרפו. לאחר 10 דקות אידוי/טיגון כזה אפשר להוסיף את השום ואת האפונה שהרתחנו וסיננו. מוסיפים גם את המים, מכסים שוב, מנמיכים את האש ומבשלים כ- 3 שעות עד שהאפונה רכה מאוד מאוד.
  4. אם הנוזלים התאדו מדי תצטרכו להוסיף עוד קצת מים למרק.
  5. מוסיפים את הסירפדים השטופים ומבשלים עוד חמש דקות. מכבים את האש.
  6. מעבירים את המרק לבלנדר וטוחנים היטב בכמה פעמים, לא הכל בבת אחת.
  7. מתבלים במלח ופלפל שחור גרוס טרי ומחזירים את סיר המרק לאש בינונית.
  8. מכינים את בלילת הבצקניות ובעזרת כפית רטובה מורידים קצת מהבלילה לתוך המרק. פשוט מנקדים אותו בכל השטח. מכסים את הסיר ומבשלים. לאחר חמש דקות אפשר לערבב בעדינות את המרק ואם נותרה בלילה אפשר לעשות עוד סבב ניקוד למרק. ממשיכים לבשל את הבצקניות במשך 15 דקות נוספות.
  9. מוסיפים את גרגרי האפונה הקפואה, מתקנים תיבול, בודקים אם המרק צריך עוד דילול קל ומבשלים עוד רבע שעה.
  10. אפשר לאכול מיד אבל זה מסוג המרקים שיהיה טעים יותר מחר. אני רק אומרת…

* סבתא שלי מבשלת את הבצקניות בסיר נפרד ובו מים רתוחים ורק כשהן מבושלות היטב היא מעבירה אותן למרק.

** למי שלא מפחד להשתמש בסיר לחץ –  כדאי לבשל את האפונה עד שהיא רכה נמסה. בסיר נפרד לטגן את הירקות ואז לאחד בין שני הסירים ולהמשיך עם הסירפדים, הטחינה והאפונה הירוקה.

אפונה ירוקה יבשה

מרק שזקוק להגנות

מתבשל

בצקניות במרק

מרק אפונה וסירפדים עם בצקניות

מרק אפונה וסירפדים

ירוק

שיטה

 

ודרך אגב, אין שם אווזים  🙂

31 מחשבות על “מרק אפונה וסירפדים

  1. את לא מזדקנת, את מתבגרת. ובחן.
    אני מקנאה בך על הטיולים הקצרים הללו, לבד. איזה כיף. כשהשקט מסביב מציף את האזניים.
    פוסט נהדר. גם ההוא על עין חשק. לגמרי יש חשק.
    חורף נהדר לכולנו, והרבה נחת ותשוקה.

  2. מקסים כל הירוק הזה!!! אני מרגישה ששוב בוער לי בקצות הרגליים….החוצה!!! לטייל!!!!

  3. אייך את מצליחה תמיד לגעת בדיוק במקום הנכון. התמונות והמילים. הכי נוגע. תמיד מעורר איזה געגוע.

  4. אוי…. איזה פוסט נהדר. אני גם בדיוק כל הזמן נאבק עם המטען שלי שמשפריץ לכל עבר וצובע את העולם בלי סיבה. לפעמים הדברים הם רק דברים. וזהו. ודי.
    מרק סירפד הכנתי פעם אחת כשבן הדוד שלי גר בצפון הרחוק והיפה שלך. אני זוכר את הטעם הקטיפתי שלו ובמיוחד את הקסם שבקטיפת הסרפד. זה כמעט כמו כישוף לבשל עם סרפדים. והתמונות שלך. התמונות… תודה על דקות על ארוכות של עונג.

  5. אני תמיד חוששת שבאמצע העליה תתגלגלי למטה עם הסלע, אבל לא! בניגוד לסיזיפוס, גם הגעת למעלה, גם הספקת עם הסלע לשבת ולראות את הנוף (המדהים) וגם ליצור משהו חדש! ליצור ולחלום – נורא חשוב, לא לוותר!
    זה החרמון שם רחוק?

    1. כן תמיל'ה, החרמון (רובו הסורי).
      אני מתלבטת בין עז הרים ליעלת חן… אבל בעיקר מנסה שלא להתגלגל 😉 ליצור ולחלום – כמו שאמרת.

  6. מקנאה בך על השמיים האלה שנשקפים מחלונך ומקיפים אותך והזמינות של כל הירוק הזה….

  7. כמה נפלא את כותבת וכמה מיוחד את מצלמת, אהבתי את מרק הסרפדים, מחר אקטוף זר בחצר ואכין. תודה ושבת שלום לך.

  8. המון זמן לא הגבתי לך …..אבל כן מאזינה קוראת ושוטפת את העיניים בצילומים המדהימים שלך 🙂
    הפלומה הירוקה שעוטפת כל חלקה מסביב בימים האחרונים מרגשת כל כך
    ואת בדרכך הקסומה עוטפת במוסיקה נעימה והריח של המרק כמעט….כמעט מגיע עד אליי !

    שבת שמש נעימה ❤

להשאיר תגובה

