מהר מהר לפני שיגמר

עם משמשים מגיעה תחושה של דחיפות, רק הגיעו והופ נעלמים. זורחים בכתום החיוור שלהם ולפעמים לחייהם סמוקות ומנומשות כאסופית שובבה. טעמם עלול להיות חמקמק אבל מי שזוכר ימים שהמישמש לבדו בישר את בוא הקיץ וזלל כמה מישמשים שאפשר – כמעט על סף לקבל כאב בטן, ושבחר במכולת של פעם פריגורט מישמש ואח"כ פרילי מישמש וגם ארטיק מישמש (האמת שתמיד התלבטתי בין מנטה למישמש…)- ירדוף אחריהם לכל קצווי עולם. עובדה שמהסיפורים של קורינה – חברה אוסטרלית שהתנדבה פעם פעם (וואווו, אני מרגישה די עתיקה עם הפוסט הזה…) בפקיסטן – אני זוכרת בעיקר את המישמשים של עמק הונזה שהם הכי טעימים בעולם!!! ככה היא נשבעה.

אז מהר מהר, לפני שיגמר, רוצו להכין את העוגה הנהדרת הזו.

עוגת מישמש מקורמלת
עוגת מישמש מקורמלת שעברה אינסטגרמושיישן

לרוב אני לא משתגעת על מתוק בלבד, המתוק שלי צריך לבוא עם מריר או חמצמץ. סתם מתוק זה משעמם.

זה מה שכל כך נהדר בעוגה הזאת. אני אוהבת להגיע עם הקרמל לקצה הקצת עשוי מדי שלו- אזור מסוכן, אני יודעת – אבל זה מה שמושך כל כך בעוגה, המתיקות שמשתלבת בחמיצות המישמשים ובמרירות העדינה המגיעה מהקרמל. מי שלא בקי ברזי הקרמל עדיף שילך על בטוח ויכין אותו בגבולות הנורמה – זהוב ענברי.

קדימה, בואו נלך למשש מישמש רגע לפני שהוא בורח.

סמוקי לחיים

עוגת מישמש וקרמל – Upside-Down  – תבנית קפיץ בקוטר 24 או תבנית אינגליש-לחם רחבה  (שלי בגודל 26*14 ס"מ)

לקרמל:

  • 1/2 כוס סוכר לבן
  • 2 כפות מים
  • 70 גרם חמאה חתוכה לקוביות
  • קורט מלח

לעוגה:

  • 80 גרם חמאה רכה בטמפ' החדר
  • 1/4 כוס סוכר לבן
  • 3 חלמונים
  • 1 כפית תמצית וניל
  • 1 כוס קמח
  • 1 כפית אבקת אפייה
  • 3 חלבונים
  • 1/4 כוס סוכר
  • כ-10-12 מישמשים (ודווקא מעדיפה לא בשלים מדי! ) חצויים

הכנה:

  1. מרפדים את התבנית בנייר אפייה. מחממים תנור ל- 170 מעלות.
  2. מערבבים את הסוכר והמים של הקרמל בסיר נירוסטה  ומבשלים על אש גבוהה. (בסיר כהה קשה לעקוב אחר צבע הקרמל ולכן ההמלצה לסיר נירוסטה)
  3. מחכים עד שיתחיל להיווצר סירופ זהוב. מדי פעם מטים קצת את הסיר מצד לצד שהסירופ יתערבב מעצמו- עדיף לא להכניס כף בשלב הזה. מנמיכים קצת את האש.
  4. עכשיו עומדים קרוב קרוב ושומרים על הקרמל שיעמיק צבע וטעם, אני אוהבת להגיע לצבע ענברי עמוק.
  5. מוסיפים את המלח ואת קוביות החמאה ומערבבים עם כף עץ עד שהיא נמסה ומתמזגת כמעט לגמרי עם הקרמל. נשארה קצת חמאה מומסת ועצמאית, לא לדאוג.
  6. מכבים את האש, יוצקים לתבנית ומיד מסדרים את חצאי המישמשים על הקרמל כשה"כרס" שלהם כלפי מטה – ז"א הצד הקמור נוגע בקרמל.
  7. בקערה בינונית מערבבים את החמאה הרכה ורבע כוס סוכר בעזרת מטרפה עד שחלק ואחיד.
  8. מוסיפים את החלמונים ומערבבים היטב עד שמתקבל קרם צהבהב.
  9. מנפים את הקמח ואבקת האפייה לתוך הקערה ומערבבים עד שנוצרת עיסה סמיכה וחלקה.
  10. מקציפים במהירות בינונית-גבוהה את החלבונים בקערה נפרדת עד שמתחיל להיווצר קצף. מוסיפים את הסוכר ב-3 נגלות תוך כדי הקצפה עד שמתקבל קצף לבן, תפוח וגמיש למדי.
  11. מערבבים קצת מקצף הביצים אל עיסת העוגה ומערבבים עם המטרפה, כדי לרכך קצת את המסה.
  12. מוסיפים את שארית הקצף ומערבבים בעדינות ובתנועות קיפול בעזרת מרית עד שהבלילה אחידה.
  13. יוצקים על המישמשים, מיישרים ומכניסים לתנור למשך 45 דקות בממוצע. זמן האפייה עלול להשתנות קצת גם בגלל כמות הנוזלים שמפרישים המישמשים. תמיד כדאי לסובב את התבנית בתנור באמצע האפייה, לאפייה אחידה יותר.
  14. כשהעוגה תפוחה, זהובה וקפיצית למגע מוציאים מהתנור. נותנים לה לנוח 5 דקות ואז הופכים אותה על צלחת הגשה ומקלפים בזהירות את נייר האפייה.

מישמשיםמישמשים

אפסייד דאון קייק

עוגת מישמש מקורמלת

עוגת מישמש הפוכה

מישמשים וקרמל

עוגת מישמשים וקרמל

לפעמים חלומות מתממשים. מישמשים.

 

19 מחשבות על “מהר מהר לפני שיגמר

    1. תודה רבה חנה 🙂
      אני ממש מתלבטת עם הפייסבוק הזה, מביך אותי שיהיה דף לבלוג – אלוהים יודע מה הקשר למבוכה אבל כזאת אני..קצת ביישנית…
      מצד שני כשמגיעים עוד ועוד קוראים חדשים זה כל כך משמח אותי אז אני בהחלט צריכה להשקיע בזה קצת יותר מחשבה. תודה על התמיכה ❤

  1. ברור לי שאין כמעט סיכוי שאאפה את העוגה הזו. קרמל, ביצים מופרדות….
    אבל אני כל כך אוהבת משמשים, והתמונות כל כך עושות חשק!
    בכל אופן, מחר אקנה משמשים. ונראה אם הם יהפכו לעוגה או ריבה או גם וגם.
    אבל רק לציין כמה אני יותר עתיקה… עם כל משמש שאני אוכלת אני מתקשה לזרוק את החרצן (גוגואים, או בעגה הירושלמית: אג'וקים),
    כי אולי מישהו אוסף למשחק…

    1. תודה ורוניקה 🙂
      נראה לי שבאזור שלך מעריכים יותר תוצרת בלאדי אז אולי תמצאי את הקטנים והצהובים שהם נורא טעימים. יש עדיין שוק איפושהו או שכולם קונים אצל דבאח?

כתיבת תגובה

