פסטה עבודת יד

"אנחנו שלושה אחים ושתי אחיות. אנחנו גרים בערים שונות, אחדים מאיתנו שוהים בחוץ לארץ, ואיננו מתכתבים לעיתים קרובות. כשאנחנו נפגשים, אנחנו עשויים להיות אדישים זה אל זה, או פזורי-דעת. אבל די בינינו במילה אחת. די במילה אחת, בביטוי אחד: אחד מאותם ביטויים נושנים, שנשמעו וחזרו פעמים אינספור בימי ילדותנו. די שנאמר: "לא באנו לברגמו לעשות פיקניק", או, " כמו מה מסריחה חומצה גופריתית", ובבת-אחת אנו שבים ומוצאים את הקשרים הישנים שבינינו, ואת הילדות והבחרות שלנו, הקשורות ללא התר בביטויים האלה, במילים האלה. די באחת מן המילים או מן הביטויים הללו בשביל שנזהה זה את זה, את אחינו, אפילו בחשכתה של מערה, בין מיליוני בני אדם. הביטויים הללו הם הלטינית שלנו, אוצר המילים של ימינו שחלפו, הם כמו כתב החרטומים של המצרים והכתובות של האשורים והבבלים: עדות לגרעין חיוני שחדל להתקיים, אך מוסיף לחיות בכתובים שלו, אשר ניצלו מן המים השוצפים ומשחיקת הזמן. הביטויים האלה הם אבן-היסוד של האחדות המשפחתית שלנו, המוסיפה להתקיים כל עוד אנו נמצאים בעולם…"   מתוך אמרות משפחה לנטליה גינצבורג*.

כמה יפה ומדוייק כותבת נטליה. משקיפה בבהירות על רגעים של לא כלום בחיי היומיום בבית ילדותה ואורגת מהם את הסיפור המשפחתי.

כשלקחתי אותו מהספריה בשבוע שעבר לא קראתי את הגב. לרוב אני לא קוראת את הגב, רוצה שהספר יפתיע אותי. התחלתי לקרוא ורק אחרי 20 עמודים משהו התחיל להרגיש לי מוכר. קראתי את הגב – לא היתה ברירה, ולהפתעתי גיליתי שזה תרגום חדש לספר שלה שכבר תורגם בעבר בשם: לקסיקון משפחתי. אני זוכרת שגם ממנו התלהבתי מאוד וקניתי אותו במתנה לחמי שחשבתי שיעריך את ההומור שבו, אבל התרגום החדש טוען לאותנטיות גדולה יותר ולרצון "להתקרב ככל יכולתו ללשון הגינצבורגית" -ככתוב בגב הכריכה.

הקטע המצוטט למעלה ריגש אותי מאוד דווקא בגלל שהאיר בצניעות את אותם מטענים רגשיים שאנחנו מורכבים מהם בבלי דעת ומאחדים אותנו כמשפחה: ביטויים ומשפטים זכורים שכבר חרגו משימושם המקורי, דמויות מיתולוגיות ו…כן, גם מאכלים. כל מה שהופך אותנו למשפחה.

פסטה בעבודת יד

הפסטה שלי נעשתה בעבודת יד משפחתית (הבנות הפליאו ללוש ולרדד) ומוקדשת אם כן לסופרות האיטלקיות הנפלאות והאהובות שלי: נטליה גינצבורג, אלזה מורנטה ומרגרט מצ'אנטיני.

טליאטלה ברוטב ארטישוק לימוני  כ-4 מנות

טליאטלה ברוטב ארטישוק לימוני

 

אין לי מכונת פסטה ובכל זאת החלטתי שזה לא יעצור אותנו מלאכול פסטה טריה. כמו כל דבר, אחרי שעושים את זה פעם אחת זה ומבינים שזה בכלל לא נורא, כבר קשה להפסיק. זו משימה מושלמת לידיים קטנות שרוצות לעזור לאמא.

את הבצק הכנתי לפי השיטה הקלאסית הגורסת שפסטה טובה עשויה קמח וביצים בלבד, ביצה אחת לכל 100 גרם קמח, ואת הרוטב הנהדר הזה ניסיתי לשחזר  מזיכרון של ארוחה שאכלנו פעם אצל רונית פרבר.

לבצק

  • 500 גרם קמח דורום או קמח פסטה ייעודי אחר
  • 5 ביצים גדולות

לרוטב

  • 1 שקית של לבבות ארטישוק קפואים – מופשרים וחתוכים לפרוסות דקות יחסית
  • בצל קטן חתוך לקוביות קטנות
  • 3 עגבניות גדולות קלופות וקצוצות לקוביות קטנות
  • 2 כפות צלפים – מסוננים
  • 2 כפות שמן זית לטיגון
  • 20 גרם חמאה לטיגון
  • 250 מ"ל שמנת מתוקה
  • 1 מצקת מי בישול של הפסטה
  • מלח, פלפל
  • קליפה מגוררת מלימון קטן אחד
  • פרמז'ן לפיזור מעל
  • כמה עלי מיורן או טימין לימוני או אורגנו טריים
  • זירזוף קליל של שמן זית

הכנה

  1. מניחים את הקמח בתלולית על השולחן. חופרים באמצע בור ושוברים לתוכו את הביצים.
  2. טורפים את הביצים עם מזלג ומתחילים להפיל עליהן קמח מהדפנות עד שהן נתפסות עם הקמח.
  3. לשים היטב היטב במשך כעשר דקות עד שהבצק נהיה אחיד וחלק לגמרי.
  4. מניילנים אותו ומכניסים למקרר לחצי שעה-שעה.
  5. מחלקים את הבצק ל-2 או ל-4 יחידות.  אם אתם מרדדים ידנית חלקו ל-4 כי קל יותר לעבוד עם חתיכות קטנות  וכך לשלוט בדקיקות הבצק, אחרת הפסטה יוצאת עבה מדי ופחות נעימה לאכילה. (אבל עדיין טעימה – מניסיון…) .  למי שיש מכונה – שיתחיל לסובב.
  6. מפזרים מעט קמח דורום על השולחן ומרדדים הכי דק שאפשר. מדי פעם הרמתי את הבצק מהשולחן וסובבתי אותו רבע סיבוב ושוב רידדתי ושוב סובבתי עד שראו את השולחן מתחתיו גם באמצע, שתמיד יש לו נטייה להיות עבה יותר.
  7. פיזרתי קצת קמח דורום על הבצק, גילגלתי למין רולדה רופפת וחתכתי למקטעים ברוחב של ס"מ בערך. פיזרתי עליהם עוד קצת קמח ופתחתי אותם לסרטים.
  8. אני לא יודעת אם יש מדדים איטלקיים מוחלטים לגבי רוחב הפסטה אבל אני החלטתי שזה קרוב יותר לטליאטלה מלפטוצ'יני. אתם יכולים לחתוך צר יותר וזה יהיה פטוצ'יני מובהק או רחב יותר וזה יהיה פפארדלה.
  9. תליתי את סרטי הפסטה שלי לייבוש קל על משענת הכסא, עד שהכל הכל יהיה מוכן לבישול.
  10. מעמידים סיר גדול עם המון מים לרתיחה.
  11. במחבת סוטז גדולה מטגנים את הבצל בשמ"ז וחמאה עד שקיפות, מוסיפים את פרוסות הארטישוק ומטגנים עוד חמש-שבע דקות.
  12. מוסיפים את קוביות העגבניות ואחרי 3 דקות את הצלפים ואת השמנת.
  13. מנמיכים את האש ומכסים את המחבת. מבשלים יחד כחמש דקות, מתבלים במלח וקצת פלפל שחור. אם הפסטה כבר מתבשלת בשלב הזה מוסיפים קצת ממי הבישול כדי לדלל את השמנת ומוסיפים לבשל ללא מכסה עד שמצטמצם קצת והטעמים מדוייקים. אם הפסטה עדיין לא מתבשלת אפשר לכבות את האש של המחבת ולחכות עד ש.. ואז להדליק שוב את האש ולהמשיך בבישול הרוטב.
  14. אם המים כבר רותחים זורקים פנימה כף מלח ואחריו את הפסטה ומבשלים כחמש דקות. טעמו לפני שאתם מוציאים את הפסטה מהמים – רוב האנשים שאני מכירה מעדיפים את הפסטה שלהם רכה יותר ממה שאני מעדיפה. מסננים.
  15. מוסיפים את גרירת הלימון לרוטב וכמה עלעלי מיורן או טימין. מוסיפים את הפסטה, מערבבים בעדינות ומחלקים לצלחות הגשה.
  16. מזרזפים קצת שמן זית ומגררים פרמז'ן.

מגישים מיד, ממלמלים כמה מילים באיטלקית מג'וברשת ומתגאים כמו נונה אמיתית. בליסימה.

פסטה

באר של פסטה

סרטים של פסטה

טליאטלהטליאטלה

 

טליאטלה עבודת יד

טליאטלה עבודת יד

טליאטלה

 

טליאטלה, ארטישוק ועגבניות

טליאטלה ארטישוק לימוני

טליאטלה

 

 

ובמעבר חד לנחיתה כואבת בארצנו הקטנטונת לרגל יום הזיכרון ויום העצמאות.

וא. אחי  האהוב הפנה את תשומת ליבי לשיר החדש שכתב יענקלה רוטבליט

 

אחחחח… מה יהיה איתנו?

מדינה שלנו, מי יתן והשנה הבאה שלנו יחד תהיה בטוחה יותר, מוצלחת יותר, רגועה יותר ויקרה פחות.

 

 

* אמרות משפחה -נטליה גינצבורג, הוצאת הספריה החדשה. תרגמה: מרים שוסטרמן פדובאנו.

 

29 מחשבות על “פסטה עבודת יד

      1. 🙂 🙂 🙂 בשמחה. עכשיו רק נותר לעבוד על ה"איזו פעם". מכיוון שמתחמם אצלכם אני מאמין שיהיו לנו תוכניות על הקוטב הצפוני בחודשים הקרובים

  1. אחחח, פסטה. את מזכירה לי את התקופה בה הייתי מכין אותה לבד (וכתוצאה שרירי הזרועות שלי היו חזקים בהרבה…). מתכון נהדר.

  2. התמונות נראות נפלא וכל כך מעוררות תיאבון. אבל אחרי שהכנתי פעם אחת עם אחותי רביולי בעבודת יד הבנתי שזה לא בשבילי. יותר מדי עבודה. אם ארצה להשקיע, אקפוץ ליישוב הסמוך שבו מכינים פסטה נהדרת בעבודת יד שאינה כוללת אותי (:

    1. אהה יעל, נראה לי שאת רק בעניין של עבודת רגליים… 🙂 אני סקרנית לשמוע אם נבחר כבר המסלול הבא? ואיפה יש פסטה נהדרת? התכוונת לתל מונד?

  3. אני כבר לא אוכלת פסטות.
    אבל איזה בזבוז זה היה, אם לא הייתי מכירה אותך
    גם בגלל הכתוב, וגם כי התמונות מהממות ביופיין 🙂

  4. מהממות התמונות!
    מאוד אהבתי את הציטוטים. עוד לא קרה לי לקחת ספר בלי לקרוא את הגב…
    לפי מה את מחליטה האם לקחת אותו?

    1. גלי'לה תודה רבה. אני מודה שלפעמים אני חוטאת בהצצה מרפרפת על המאחורה אבל זה רק אם השם או העטיפה לא משדרות לי כלום.
      קצת עניין של הקנקן…אבל הרבה עניין של אינטואיציה. לפעמים אני חושבת: הלוואי ויכולתי לעשות משהו ממשי עם היכולת שלי לבחור ספרים/מוסיקה מדהימים לפי תחושת בטן…. נגיד איזו אפליקציה שבוחרת לאנשים בדיוק בדיוק מה שהם צריכים… יש לי תחושה שיריבו עלי פייסבוק וגוגל 🙂

  5. מקסים אידיתה. ינוסה בקרוב כמו שלל מתכונייך הנפלאים שכבר נוסו. בדיוק סיימתי ספר של מרגרט מצאנטיני שנהניתי ממנו מאוד( אל תזוזי). נשיקות לך

    1. אוי רוו יפתי אהובתי, תודה רבה. ואם בא לך לצלול בשלולית של דמעות תקראי גם את "אמבט האבץ" שלה. נשיקות ❤

  6. נפלא. גם הציטוט וגם הפסטה.
    בדיוק בשבוע שעבר הגיע אליי שף ללמד אותי להכין גיוזות. גם אותן הכנתי עם מערוך בלבד ואחרי ההצלחה המסחררת קניתי השבוע קמח לפסטה.
    בקרוב גם אצלי 🙂
    טל.

  7. אושר גדול הפוסטים שלך . איפה משיגים קמח דורום? אפשר לדעתך להכין פסטה מקמח מלא? אני חייבת לנסות את המתכון שלך הזה שמכיל את כל הדברים שאני אוהבת לאכול. ♡

    1. תודה אפי. קמח דורום אפשר לקנות בסופרים ובמעדניות אבל בפורטו ריקו… אין לי מושג… אולי תיצרי קשר עם איזו מסעדה איטלקית טובה או תקני דרך האינטרנט או תכיני עם מה שיש. קמח מלא יעבוד אבל אני מניחה שהתוצאה תהיה בצק קשה ופחות גמיש ופסטה קצת יותר עבה. שווה לנסות בכל זאת אם אתם בעניין.
      שולחת גם אהבה עם כל הדברים שאת שמחה לאכול ❤

  8. ת ע נ ו ג ! ! !

    כל פעם מחדש אני מוקסמת איך את מצליחה להגיש לנו
    מילים, אוכל, תמונות ואהבה ❤

    נפלא 🙂
    תודה לך !

  9. באיחור אמנם, אבל מכיוון שאני "שומרת" לי את הפוסטים שלך לעיתים אני בדיליי…
    ובקיצור מה אומר? הציטוט מקסים אבל הפסטה הורסת!

כתיבת תגובה

