קש לזהב

שיחרור, שליטה ונתינה – זה מה שענו לי הקלפים של אושו כששאלתי אותם משהו בעינייני אותו שבוע. לרוב אני שוכחת מקיומם ואז כשיש לי התלבטות הם פתאום מופיעים לי מול העיניים וההמשך ידוע.

שיחררתי בקלות ובשמחה את הדבר שהטריד אותי- לא היה לי ספק ולו לרגע. מקום שיש בו יותר מדי שליטה הוא לא מקום נושם והוא לא מקום בשבילי.

נתינה
מה שיותר חשוב, השאלה הגדולה והאישית שלי נענתה בקלף הנתינה – כמה שהקלף הזה יפה, כמה שהייתי רוצה להיות רק בתוך הדבר הזה בלי הדברים שעושים לי רעש מסביב, אבל אם זה הכיוון וזו הדרך אז בוודאי!  עליה אני רוצה לפסוע.
חובזה
הנה, תראי את החובזה – צומחת בכל מקום אפשרי, במקום של קרקע  דלה עולה וצומחת , בשנים גשומות ובשנים שחונות, ואפילו מחפשת היא את קרבת בני האדם וגדלה בעיקר בשולי חצרות ושדות עזובים ליד מקומות ישוב. בתל אביב קמה לה תנועה שהצליחה להביא לכך שהעירייה לא תרסס שטחים ציבוריים כדי שיוכלו חובבי בריאות וחיים פשוטים ללקט את אוצר הויטמינים ומינרלים שטמון בה והיום, כשהכל יקר כל כך, זה חשוב מאי פעם. חובזה -רק תנו לה לצמוח בשקט ובפשטות, בלי שוק איכרים ובלי מעדניות, רק רוצה להילקט. תראו כמה היא בריאה, תראו כמה נתינה.
חובזה

ואת? גם את במקום של כיעור מנסה (לרוב) למצוא את היופי. וכשהדברים עדיין מבולבלים והאופק מעורפל מתאמצת לשלוח מבט קדימה, ומנסה לאסוף כוח, הו הרבה כוח, מפגישות עם אהובים -למלא לב חסר ומקווה שעוד ישתנו הדברים. אבל הרבה מדי מחשבה… מה יתנני פשוט להיות, כחובזה?

החברה הג'ינג'ית שלי דקלה, שהופרדה בלידתה ממחזמר שלם בשם Hair , יודעת להיות כזו – ברורה וטבעית. היא זוכרת עד היום בגעגוע את ריזוטו האספרגוס-לימון שהכנתי לנו פעם לארוחת צוות. אלו היו באמת ימים רחוקים של שפע ואושר. היום כשהיא תגיע לביקור תוגש לה צלחת עם ריזוטו חובזה. פשוטה, צנועה, ארצית אבל טעימה להפליא.
ריזוטו חובזה
הסיפוק שלי מהמתכון הזה היה עצום. החל מלחשוב על המאכל וללקט עלים במטע הלא מרוסס שצמוד לבית החברים, ההכנה עצמה והקערות הריקות שנותרו על השולחן. תלמים ירקרקים בתחתיתן העידו על הנאה גדולה – איזה כיף למבשלת שככה חוזרות צלחותיה.
באותו רגע הייתי גאה שלקחתי מתנה של הטבע הטמעתי אותה ונתתי אותה הלאה למשפחה שלי, ככה מכלום היתה ארוחה לתפארת. והבנתי שזו דוגמה לדבר הכי חשוב שאני עושה בשנתיים האלו כשנדמה לי שאני לא עושה כלום או מספיק – אני טווה, יושבת וטווה. איזו צורה תהיה לחלומות שלי? איזה טעם? אני עוד לא יודעת אבל עמוק בלב אני מאמינה שאני הופכת קש לזהב.
ריזוטו חובזה
ריזוטו חובזה – 4 מנות
עכשיו זו תקופה מצויינת לקטיף החובזה כי העלים שלה עוד רכים ורעננים. הקפידו ללקט מאזורי בר או חצרות שאתם בטוחים שלא רוססו בקוטלי עשביה. אם אין בנמצא חובזה חופשיה ומאושרת, או חובזה מאיזשהו סוג, תוכלו להשתמש בתרד תורכי/ערבי במקום (זה עם העלים הגדולים, רכים וארוכים).
ריזוטו ידוע לשימצה כחובב תשומת לב היסטרית אבל אנחנו יכולים ל"חנך" אותו אחרת, לתת לו TLC אך בפרקי זמן מרווחים יותר. עדיין קחו בחשבון משהו כמו 40 דקות של התעסקות און אנד אוף. שווה כל רגע! 🙂
  • 4 כפות שמן זית
  • 2 בצלים בינוניים קצוצים גס
  • 200 גרם עלי חובזה שטופים ונקיים ( משהו כמו 4 חופנים גדולים)
  • 20 גרם חמאה
  • 3 כוסות אורז עגול (600 גרם), לא לשטוף!!
  • 1/4 כוס יין לבן (לא חייבים אבל מומלץ מאוד)
  • 1-3/4 כפית מלח
  • כ-7 כוסות ( 1.750 ליטר) של ציר רותח – ובגלל שאין לי ציר מוכן להפתעות ספונטניות כאלו ובגלל שעוד לא מוכרים בארץ צירים איכותיים קפואים או בקרטונים ובגלל שאני לא משתמשת באבקת מרק בדרך כלל הרגשתי שלמה לגמרי עם עצמי כשבשלווה ונחת הכנתי את הציר מאבקה (כן, כן! אבקת מרק רחמנא ליצלן). הכנתי בכוונה ציר דלוח משהו כדי שטעמו לא יאפיל על החובזה, רק טיפונת טעם, אז הכינו אותו פחות חזק מהמומלץ על העטיפה ושימו לב לכמות המלח שאתם מוסיפים.
  • 50 גרם פרמזן מגוררת

להגשה:

  • גבינת כבשים קשה לגירור – אני השתמשתי בצפתית של קדוש
  • 1 עגבניה אדומה ומוצקה, קלופה, ללא המיץ והגלעינים וחתוכה לקוביות קטנות
  • קצת שמן זית לזירזוף

הכנה:

  1. מטגנים את הבצל עם 4 כפות השמן בסיר רחב ונמוך או מחבת סוטז עד שהוא מזהיב.
  2. מוסיפים 3 וחצי חופנים של עלי חובזה, מערבבים ומכסים את הסיר. מנמיכים לאש נמוכה ומבשלים כרבע שעה.
  3. מסירים את המכסה, מערבבים, מאדים את הנוזלים שנוצרו בסיר ונותנים לחובזה להיתפס טיפה בתחתית.
  4. לטחון בפוד בתוספת 4 כפות ציר למשחה עדינה ככל האפשר.
  5. את חופן עלי החובזה הנותרים חותכים לרצועות דקות – אותן נוסיף לריזוטו בסוף הבישול.
  6. עכשיו מתחילים עם בישול הריזוטו: על אש בינונית-נמוכה ממיסים את החמאה באותה מחבת סוטז ומוסיפים אליה את האורז. מערבבים כך שכל הגרגירים יצופו ומוסיפים אליהם את היין. מערבבים ונותנים ליין להתאדות כמעט לגמרי.
  7. מנמיכים את האש, מוסיפים מצקת של ציר, מערבבים ועוזבים לחמש דקות. כשחוזרים מקווים למצוא שכמעט כל כמות הנוזל נספגה באורז ונותרה רק עוד טיפה לחות, שלא יתחיל האורז להידבק למחבת. עכשיו משתיזמנתם לכם מתי להוסיף ציר לפי עוצמת הלהבה שלכם תוכלו להוסיף מצקת ציר או שתיים לערבב וללכת שוב לחמש-שמונה-עשר דקות. שימו לב שאתם אכן על האש הנמוכה. חשוב לערבב את הריזוטו הרבה אבל לא חייבים לערבב אותו ללא הפסקה.
  8. וכך ממשיכים בהוספת ציר – עירבוב – ספיגה- הוספת ציר וכן הלאה והלאה עד למצקת הלפני אחרונה.
  9. מוסיפים את כל משחת החובזה לאורז, מערבבים היטב, טועמים ומתבלים במלח לפי הצורך.
  10. מוסיפים עוד ציר לפי דרגת עשיית האורז הרצויה. האיטלקים מקפידים על גרגירים עם לב נגיס ואפילו קשה אבל מכיוון שאתם אלו האוכלים את הריזוטו אתם תחליטו בשבילכם. יכול להיות שלא תצטרכו עוד ויכול להיות שתצטרכו עוד טיפת ציר להשלמת הבישול.
  11. זה השלב להוסיף את עלי החובזה החתוכים ואת גבינת הפרמזן המגוררת ולערבב. לטעום ולתקן תיבול לפי הצורך.
  12. הריזוטו צריך לצאת כמו תבשיל קצת עיסתי של אורז, כזה שכל גרגיר בו יהיה עטוף ב"הילה" עמילנית ירקרקה.

יוצקים את הריזוטו לקערות, מזרזפים קצת שמן זית סביב, מפזרים כמה קוביות עגבניה ומגלפים שבבים של גבינת כבשים מעל.

שוטפים בהרבה מים
שוטפים בהרבה מים
רסק חובזה לריזוטו
משחת חובזה לריזוטו
ריזוטו חובזה וגבינת כבשים לחיזוק השורשיות ובלוטות ההנאה
היה היה ריזוטו
היה היה ריזוטו

וזה בונוס לג'ינג'ית ההיפית חובבת הריזוטואים שלי

פולקס 1
טובות השתיים מן האחד

 

23 מחשבות על “קש לזהב

    1. טל זה נראה נהדר. גם אני מהמשוגעות לטעם המיוחד הזה שלה ואהיה חייבת לנסות את הרולדה הזו בליקוט הבא.
      תודה 🙂

  1. אידית יקרה,
    מה אומר ומה אוסיף??
    בא לי להכנס לתוך הצלחת ולשחות בתוך רוטב החוביזה שלך!!
    אבל….אם אין חחוביזה…בגוש דן…מה עושים???

    1. אבי יקר 🙂 🙂 תתחיל להתאמן…
      ואין דבר כזה אין חובזה בגוש דן! חייבת להיות! אולי יש איזו אפליקציה שמוצאת חובזות?
      (אתה יכול ליצור קשר עם "עץ בעיר" ולשאול אותם)

  2. בוגדות! הג'ינג'ת העפילה אל ההר, בלי טרמפסטית…))",,
    אין ספק בכלל שיש לך את מגע הקסם הזה שהופך גם קש לזהב.
    אני נוהגת לומר שכל עכבה היא לטובה, נכון שלעיתים היא מתעכבת מדי,אך היא בוא תבוא.
    ולעניין הריזוטו הכל כך מגרה, לצערי, מאכלים במרקמי דייסה לא עולים על שולחננו.

    1. חס וכרפס או חובזה!! זו היתה רק הצעת הגשה היפותטית… 😉
      היתה כוונה כזאת למחר אך היא נדחת כנראה לשבוע הבא… עוד תעודכני חגיתוש, לא נשאיר אותך מאחור (ואף נפנק אותך בכל מיני דייסות) ❤ אותך מאוד

  3. יקירה, כמו תמיד רוצה לגור בתוך הפוסטים שלך ( מה עוד צריכה חוץ מאהבה, אוכל טוב ואפילו טראנספורטר לנדוד בדרכים..)
    וחגיתוש , היום זו היתה העפלה וירטואלית , אבל, כדאי להספיק להרשם להעפלה הקרובה כי המקומות נגמרים והרשימה אוטוטו נסגרת…:-))

    1. גם אני רוצה לגור בפוסטים האלו לפעמים, זה נראה יותר טוב מהמציאות איכשהו… יכול להיות דבר כזה??? (ואת יודעת שאני אותנטית!!) כאילו ברגע שזה מתפרסם זה כבר חיים של מישהי אחרת…אחחחח.. הזוהר של עולם הפירסום 🙂
      מחכה לך מאוד

  4. די נו, את לא אמיתית… הפייה אידית פיזרה אבקת קסמים והפכה את העולם שלנו למופלא יפה וטעים…

    1. טלינקה המהממת, תודה. ואנא הרשמי בזריזות גם את לסיור שמגיע בשבוע הבא – נראה לי שנצטרך כבר את הטרנספורטר שבתמונה…
      בנות, נא לאוורר את מכנסי הפרנזים.. 😉

  5. זהב ואבנים טובות את מוציאה מתחת לאצבעותייך, היי גאה.
    כל פוסט מהצפון מאיר עיניים ומחמם את הלב, גם כשאת רק אוספת חלמית, או גזר.
    את יכולה להיות רגועה…

  6. אח, אני גם רוצה צלחת כזו עכשיו! איפה נרשמים? (:

    לצערי השדה העירוני החביב עליי, שהיה עמוס חוביזה בתקופה הזו כל שנה, עבר מאז הקיץ התעללות שיטתית של העירייה ועוד גורמים. חצי ממנו הפך למגרש חנייה כעור עם מעט איי תנועה עם צמחי גינון (מכוערים אף הם), והשאר כל כך נעקר, נכבש, נדרס וכו' שיש מעט מאוד פרחים וחוביזות ששרדו את המתקפה והצליחו לצמוח באדמה החרבה למרות הכל. ופשוט חבל לקצץ את מתי מעט השורדים עזי הנפש הללו…

    1. האמת יעל שגם כאן על ההר אין כמעט וזה נורא מבאס כי אני רגילה לשפע של השרון…אבל כבר איתרתי בעמק כמה קבוצות ירקרקות. מסתדרים עם מה שיש. 🙂
      אתמול עצרתי ליד כמה נשים וגברים שקטפו בשולי הכביש ליד כפר יובל ושאלתי מה הם מוצאים. הם קטפו שומר בר ונסעו במיוחד ממע'ר!! הופתעתי. ליקוט הוא הזדמנות נהדרת לשיטוטים, את מוזמנת גלילה בשמחה.

להשאיר תגובה

