עוגת אהבה פרסית

זוּג / פרוע' פרח'זאד

הַלַּיְלָה בָּא
וּלְאַחַר הַלַּיְלָה, חֹשֶׁךְ
וּלְאַחַר הַחֹשֶׁךְ
עֵינַיִם
יָדַיִם
וּנְשִׁימוֹת       וּנְשִׁימוֹת        וּנְשִׁימוֹת…
וּצְלִיל הַמַּיִם
הַזּוֹלְגִים טִפָּה           טִפָּה               טִפָּה          מִן הַבֶּרֶז
*
אַחַר כָּךְ שְׁתֵּי נְקֻדּוֹת אֲדֻמּוֹת
עֲשַׁן סִיגַרְיָה מֻצֶּתֶת
תִּקְתּוּק הַשָּׁעוֹן
וּשְׁנֵי לְבָבוֹת
וּשְׁתֵּי בְּדִידֻיּוֹת
תרגום סיון בלסלב
ורדים
הפוסט הזה עולה על גדותיו כמו לב מאוהב. חגיגה של חושים, סערת רגשות ומחשבות, תשוקה, תשוקה, תשוקה, סרט, שירים, ריאליטי מטבח וכוחות הגורל שקשרו הכל יחד בראש המתולתל שלי.
אולי זה התחיל בקופסיות הזעפרן המשובח ממשהד שהיו לנו פעם במטבח ובדימיוני הוברחו אלינו בדרך לא דרך, מסגירים את נתיבם בניחוחות עזים וכתמי זהב חלוד,
אולי בספריה המבריקים של אזאר נאפיסי, אולי בסרט הנפלא ומרחיב האופקים "אף אחד לא שמע על חתולים פרסיים" (ששני השירים הראשונים כאן לקוחים ממנו) ואולי סתם הסקרנות הטבעית שלי למה שאסור, אבל מה שגרם לחיבתי הכמוסה את אירן להתפרץ בחושניות היתה תוכנית טלויזיה שיש לי קראש רציני אליה. כן, כן, גם לי יש חולשות טלויזיוניות… ולא אחת ולא שתיים…
(MKR      – (My Kitchen Rules  – נקראת התוכנית המקסימה הזאת, ובעברית המטבח המנצח, ובכלל לא איכפת לי אם העונה המשודרת היא משנת תרפפ"ו, התרגלתי כבר לכך שהערוצים החביבים עלי קונים רק תוכניות סוף עונה בסוף העולם, רלוונטיות היא לא שם המשחק אצלם. אבל למה סתם להתלונן? ריאלטי אוכל במיטבו הישר מדאונאנדר – שבעשור פלוס האחרונים נהנית מהתעוררות מרהיבה של קולינריה וחומרי גלם משובחים מכל המינים והסוגים.
אז יום אחד, זוג המתמודדות הפייבוריטיות שלי בתוכנית הכינו קינוח כל כך יפה, שהתאהבתי בהן בו במקום והבנתי שאם לא אטעם את המעדן הזה חיי אינם חיים.
לקינוח קראו בשם הפיוטי עוגת אהבה פרסית.
אצתי רצתי אל אלוהי הרשת היודע כל ומיד זה עלה, אותו קינוח פרסי של הבנות מאוסטרליה מול העיניים הישראליות שלי. נפלאות הבריאה.
יכולתי להסתפק בהתבוננות והערצה מרחוק, אבל לא. אני לא כזאת! אני רומנטיקנית! זאת אומרת הייתי… החיים.. אתם יודעים.. ובל נשכח גם גרגרנית! יחד חברו להם הכוחות הקדומים האלו והכריעו את העצלנות, את הציניות, את האכזבות.
persian love cake

 

מתוך החשֵכה/ פרוע' פרחז'אד

מִתּוֹךְ הַחֲשֵׁכָה

קָרָאתִי לְךָ

הָיָה שֶׁקֶט וְרוּחַ

נָשְׂאָה אֶת הַוִּילוֹן

בַּשָּׁמַיִם הַלֵּאִים

בָּעַר כּוֹכָב

חָלַף כּוֹכָב

מֵת כּוֹכָב

קָרָאתִי לְךָ

קָרָאתִי לְךָ

כָּל הֱיוֹתִי

הָיְתָה בְּיָדִי

כְּכוֹס חָלָב

מַבָּטוֹ הַכָּחֹל שֶׁל הַיָּרֵחַ

הִכָּה בַּזְּגוּגִיּוֹת

שִׁיר עָצוּב

עָלָה כְּעָשָׁן

מֵעִיר הַצִּרְצָרִים

הֶחֱלִיק כְּעָשָׁן

עַל חַלּוֹנוֹת

שָׁם כָּל הַלַּיְלָה

עַל חָזִי

מִישֶׁהוּ הִתְנַשֵּׁם הִתְנַשֵּׁם

בְּיֵאוּשׁ

מִישֶׁהוּ נֶעֱמַד עַל רַגְלָיו

מִישֶׁהוּ רָצָה אוֹתָךְ

שָׁב וְדָחַף

שְׁתֵּי יָדָיו הַקָּרוֹת

שָׁם כָּל הַלַּיְלָה

הָיָה עֶצֶב נוֹטֵף

מֵעֲנָפִים שְׁחֹרִים

מִישֶׁהוּ נוֹתַר לְעַצְמוֹ

מִישֶׁהוּ קָרָא בָּךְ

הָאֲוִיר הוּטַל עָלָיו

כָּחֳרָבוֹת

הָעֵץ הַקָּטָן שֶׁלִּי

הִתְאַהֵב בָּרוּחַ

בָּרוּחַ הַנַּוֶּדֶת

הֵיכָן בֵּית הָרוּחַ?

הֵיכָן בֵּית הָרוּחַ?

שוב אברך את השמש לשלום

שׁוּב אֲבָרֵךְ אֶת הַשֶּׁמֶשׁ לְשָׁלוֹם

אֶת הַפֶּלֶג שֶׁזָּרַם בִּי

אֶת הָעֲנָנִים שֶׁהָיוּ מַחְשְׁבוֹתַי הָאֲרֻכּוֹת

אֶת צְמִיחָתָן הַמַּכְאִיבָה שֶׁל צַפְצְפוֹת הַגָּן שֶׁיַּחַד עִמִּי

עָבְרוּ אֶת הָעוֹנוֹת הַיְבֵשׁוֹת

אֶת לַהֲקוֹת הָעוֹרְבִים

שֶׁהֵבִיאוּ לִי בְּמַתָּנָה

נִיחוֹחַ שָׂדוֹת לֵילִיִּים

אֶת אִמִּי שֶׁחָיְתָה בַּמַּרְאָה

וְהָיְתָה דְּמוּת זִקְנָתִי

וְאֶת הָאֲדָמָה שֶׁתַּאֲוַת הַחֲזָרָה שֶׁלִּי טָמְנָה בְּבִטְנָהּ הַבּוֹעֶרֶת

זְרָעִים יְרֻקִּים — שׁוּב אֲבָרֵךְ לְשָׁלוֹם

אֲנִי בָּאָה, אֲנִי בָּאָה, אֲנִי בָּאָה

עִם שְׂעָרִי: הֶמְשֵׁךְ הָרֵיחוֹת הַתַּת־קַרְקָעִיִּים

עִם עֵינַי: חֲוָיוֹת עֲלָטָה דְּחוּסוֹת

עִם הַשִּׂיחִים שֶׁקָּטַפְתִּי מֵהַחֹרֶשׁ שֶׁמֵּעֵבֶר לַקִּיר

אֲנִי בָּאָה, אֲנִי בָּאָה, אֲנִי בָּאָה

וְהַסַּף מִתְמַלֵּא אַהֲבָה

וַאֲנִי עַל הַסַּף, אֶת הָאוֹהֲבִים

וְיַלְדָּה שֶׁעוֹדֶנָּה שָׁם,

נִצֶּבֶת עַל הַסַּף הַמָּלֵא אַהֲבָה, אֲבָרֵךְ לְשָׁלוֹם.

תרגמה: סיוון בלסלב

עלו, טפסו להר גבוה, שתו יין אדום. אנחנו חופשיים, אותנו לא יבואו לעצור.

השתמשו בלב שלכם, השתמשו בגוף שלכם. ניתנה לנו האהבה.

 

טעימה ומסתורית

 

אם שכחתם איך אוהבים תבוא העוגה הזו ותזכיר לכם איך זה כשמופתעים, והעיניים נפקחות, הלשון מסתחררת, וההמהום הקטן הזה ניצת בתוך הגוף והלב מתרחב.

 

42

למאוהבים

 

עוגת אהבה פרסית –  6 עוגות אישיות בגודל קאפקייק  – בהשראת המתכון הזה של לין וג'ניפר מהתוכנית MKR  (- ולא כדאי להשתמש בסיליקון)

עוד לא יצא לי להיתקל בעוגה כל כך שונה ומיוחדת כמו זו ואני מתרגשת במיוחד להציג אותה בפניכם. (ומצאתי את עצמי מחסלת שתי עוגות כאלו בלי יכולת להפסיק אז ראו הוזהרתם).  הדבר הכי קרוב בטעם -כדי לעזור לכם להבין- היא אולי מלית בקלאווה משובחת במיוחד.

כדי להוסיף אלמנטים פרסיים הגשתי אותה גם עם סירופ מי ורדים אבל המתיקות הכללית היתה בלתי נסבלת, אז אם אתם רוצים גם את הסירופ תכינו את העוגה עם 20 גרם סוכר לבן ו- 20 גרם סוכר חום פחות.  המרקם שלה אומנם משתנה אבל זו הדרך היחידה לאכול אותה בלי לקבל כאב גרון…

אני מתלבטת על איזו גירסה להמליץ לכם… למי ששונא מי ורדים אין פה כמובן התלבטות אבל לאוהבים אני חושבת שכדאי לכם לנסות קודם את העוגה כמו שהיא – משהו במירקם שלה כל כך ממכר – ובפעם השניה את העוגה עם הסירופ.

  • 160 גרם שקדים פרוסים
  • חצי כף קמח
  • 70 גרם סוכר לבן
  • 90 גרם סוכר חום כהה
  • 60 גרם חמאה
  • קורט מלח
  • 1 ביצה
  • 125 גרם יוגורט יווני – אני השתמשתי ביוגורט של פעם מחלב כבשים של מחלבות שומרון
  • 2 תרמילי הל ירוקים – להוציא את הזרעים השחורים ולכתוש/לטחון אותם
  • 2 גירורים קלים מאגוז מוסקט
  • 2-3 כפות פיסטוק קצוץ גס
  • גלידת יוגורט/יוגורט סמיך/ קרם פרש להגשה

הכנה:

  1. מחממים את התנור ל- 170 מעלות.
  2. בפוד פרוססור, פרופ' פוד בשבילכם, טוחנים לאבקה דקה את השקדים עם הקמח.
  3. מוסיפים את הסוכרים, החמאה והמלח וטוחנים עד שנוצרת עיסה אחידה. כדאי להפסיק מדי פעם ולעבור עם מרית סביב הדפנות.
  4. מוציאים חצי מהעיסה ומחלקים אותה בין תבניות העוגה, מהדקים היטב לבסיסים.
  5. לחצי העיסה שנותרה בפוד מוסיפים את היוגורט, התבלינים והביצה ומעבדים בפולסים לתערובת אחידה.
  6. יוצקים את התערובת לתבניות על הבסיס המהודק.
  7. מפזרים פיסטוקים קצוצים ואופים כ-35-40 דקות. יכול להיות שמרכז העוגות יצנח קצת כשהן יתקררו אבל זה בסדר גמור.
  8. מצננים ומגישים עם יוגורט או קרם פרש או עם גלידת יוגורט בצד.

עוגת אהבה 1        עוגת אהבה 2

עוגת אהבה פרסית

ורדים, הל ואהבה

סירופ ורדים למאוהבים במיוחד
מביאים לרתיחה בסיר קטן 100 מ"ל מים+50 גרם סוכר. מנמיכים את האש ומבשלים כמה דקות עד שטיפה מסמיך. מכבים את האש ומוסיפים 1/2 כפית מי ורדים (התמצית המדוללת – לא שמן ורדים). מצננים ובהגשה יוצקים לתחתית צלוחית העוגה או מזלפים על העוגה.
סירופ ורדים
עוגת אהבה פרסית בסירופ מי ורדים
עוגה פואטית
מתאהבים
ומתאהבים. לעולמים או עד שזה נגמר.
68
ו-7 דקות בגן עדן שננטש –  לשיר הזה אתם מקשיבים עד הסוף המר והיפיפה! הרבה הפתעות בדרך. אחד האהובים עלי ביותר ב ע ו ל ם.
תודה רבה לתומר מהבלוג אין מילים דרכו הגעתי לתרגומי השירה של פרוע' פרוחז'אד ולראיון המצויין עם סיוון בלסלב.
41 מחשבות על “עוגת אהבה פרסית

  1. נפלא! המתכון ייבדק בקרוב 🙂
    בנתיים אני משאיר כאן שיר אהבה פרסי שגיליתי במיקסטייפ בקפה גיברלטר שערכה אורלי נוי. היא גם צירפה תרגום

    הרובה המוכסף

    אומרים שהסוס הוא חבר ליום קרב
    אני אומר שהרובה עולה עליו
    רוכב ללא רובה איננו רוכב
    רוכב הוא רוכב כשבידו הרובה
    מכרתי את רובי המוכסף
    לאהובתי תפרתי שמלה רקומת זהב
    שלחתי לה אותה, השיבה מתנתי
    רובי המוכסף, אוי לי, אוי לי

    1. אני התמכרתי!!! הכנתי אותה כבר שלוש פעמים, מי שזכה לטעום התעלף ואת השלישית אכלתי כמעט לבד!!! אפיתי בתבנית אינגליש יצא נהדר, הדבר הכי טעים שאכלתי לאחרונה, מחכה להזדמנות קרובה להכין שוב(: וגיליתי שביס ממנה לפני ריצה נותן אחלה אנרגיה.תענוגגגגגג!!!
      איך את תמיד מוצאת את הדברים המיוחדים האלה??? כייף לקרוא וכייף להכין.תודה אידיתה

    1. שאלה מצויינת, גם אני הייתי בדרך לאחת גדולה ואז שוב חילקתי למנות קטנות. ממה שנראה לי מתכון וחצי יתן עוגה בקוטר 20 ס"מ או אינגליש ושתי כמויות יניבו עוגת24 נמוכה אך משובחת 🙂
      תודה חנה

  2. נמרחתי כאן, עוד לפני שהגעתי למתכון (:
    השירים נפלאים , איזה עדינות, וממש ציער אותי לקרוא שהמשוררת הנפלאה הזאת, לא בין החיים כבר הרבה שנים ובנסיבות כ"כ מצערות.
    ובעניין איזוטרי לחלוטין..ניחוח הוורדים, נראה לך ש 2-3 טיפות של נרולי ורדים במסה של היוגורט יכולות לעשות את ההבדל ?

  3. הי אידיתה גם אני מאוד אוהבת את התוכנית הזאת וגם זוכרת את הבנות והעוגה הזאת…. ולמרות שאצלי בקינוח חייב להיות שוקולד המתכון התקבל בתשואות אצל סיפור האהבה הפרסי שלי… ובדיוק קיבלתי מי ורדים אז אנסה בהקדם… מזכירה לך שאת מוזמנת פה לראות ולטעום מטעמי פרס של טובהלה האחת והיחידה. ושוב אין עלייך את כותבת כל כך יפה.

    1. רווצ'וק כל יום שאנחנו מעבירות בנפרד הוא טעות! אם רק יכולתי לקפוץ אליך אחה"צ לקפה, לשחק עם אביה, לראות יחד המטבח המנצח…. אחחחחח…
      מתכננת ביקור כלניות ומטעמי פרס ממש בקרוב 🙂 תגידי מתי הכי טוב

  4. O M G
    אני לא יודעת מאיפה להתחיל 🙂
    כבר יש לי הרגל , כשאני מקבלת עידכון המייל ממך ….
    אני יודעת שזה כולל חבילה שבשבילה צריך זמן איכות ,
    זאת אומרת זמן של שקט להאזין לפס הקול
    לקרוא בשקיקה כל צילה ופסיק
    ולשטוף את העיניים !

    והחבילה הזו כל כך מרגשת
    כל כך ייחודית ברשת …

    תודה על 3 מימדים מענגים
    כמה כיף לקרוא אותך
    ואל תוותרי על האהבה הגרגרנות
    הכתיבה והצפייה בעונות ישנות
    הרי המתכונים לא מתיישנים רק משתבחים עם השנים 🙂

  5. אחרי ההצלחה המסחררת של עוגת השוקולד עם הג'ינגר ששחר ויפתח לא הרשו לי לנדב אפילו חלק ממנה לארוחת ערב משפחתית החלטתי לנסות את עוגת האהבה הפרסית. יצא מדהים!!! וכל כך קל להכנה. אני ממש צריכה להיתאפק לא "לרדת" על עוד חתיכה. רק הערה קטנה – היה מוכן אחרי 25 דקות. תודה על הפוסט…… מחכה לעוד הפתעות 🙂

    1. תענוג ענת 🙂 כל כך שמחה לשמוע.
      אני חשבתי שהתנור שלי אופה מהר וחזק בגלל זה אני לרוב אופה רק על 160-170 מעלות אבל נשמע שהתנור שלך הוא טורבוטורבו… אכן זמני אפייה בהחלט יכולים להשתנות מתנור לתנור ויש גם את עניין גודל התבנית וכמה מסה יש בה ולכן תמיד טוב מראה עיניים וחוש ריח מפותח…
      שבת שלום ואהבה

  6. נעים להכיר את הבלוג המהמם שלך!
    כל כך יפה, אסטטי וסופר טעים פה 🙂
    התאהבתי ממבט ראשון…

    נתקלתי ברשת בגירסאות שונות ל"עוגת אהבה פרסית"
    אבל אף פעם לא יצא לי להרים את הכפפה.
    הגירסה הזו נראית מענגת במיוחד,
    עושה חשק אדיר לטעום חתיכה

    1. תודה רבה מרג'. הסרט הזה היה לגמרי מפתיע, נתן לי הצצה מעניינת לאיך נראית אירן ביומיום שלה (כמו ישראל של שנות השבעים אולי..) וגילה שיש שם שוליים, לא את כולם מעניין להתפוצץ עלינו. כואב הלב על אנשים שחיים במשטרים כאלו טוטליטריים שמחליטים בשבילך ברמה של מוסיקה וחיות מחמד (הקטע עם הכלב גמר אותי…).
      מה קרה להם במציאות? אני רק יודעת שחלק מהם ברחו ומופיעים בחו"ל וחלק נעצרו וישבו בכלא.
      הצלחתי לראות רק תמונה אחת (יש שם עוד?) ולקרוא את הטקסט בלינק שצירפת וזה הזכיר לי סיפורים שסיפרה לי מיכל,הבוסית שלי לשעבר, שגרה בילדותה כמה שנים בטהרן – אבא שלה עבד שם. באמת חיים אחרים לגמרי.
      תיקון – הפעם הלינק נפתח כמו שצריך וכל התמונות שם. מרתק. תודה שוב

  7. האמת שבלי כל קשר להאם העוגה מתוקה מדי או לא, אני, שאי אפשר להאשים אותי באהבה לעודף מתוק, מתכנן לנסות להכין אותה. אגב, אני מציע, אם את מעוניינת, להמיר את החמאה בחמאה מזוקקת. אני יודע שמשתמשים בזה הרבה בהכנת בקלאוות (אני אבל לא יודע איפה בדיוק), ואם את אומרת שמראש יש דמיון, יכול להיות שווה לנסות.

    1. שלום חבר כתום 🙂 ספר איך יצא (ואם חשבת גם שיש דימיון מסויים לטעמי בקלאווה משובחת).
      ובעניין החמאה המזוקקת – יכול להיות רעיון נחמד. למרבה הצער רוב או כל הבקלאוות המוצעות בארץ שכחו מה זו חמאה כי הן נעשות עם סמנה צמחית שהבסיס שלה הוא שמן דקלים. אם אתה מגלה מקום שעובד רק עם סמנה אמיתית אנא דווח מיד! 🙂

  8. הי עדית, שאלה: באיזה מצב צבירה/ טמפרטורה צריכה להיות החמאה כשמוסיפים אותה לפוד פרוססור?

  9. איים אין לאב בעוגה שלך ובך.
    הגעתי לכאן בזכות ההמלצה של אפרת מ"אז מה את עושה כל היום" וקראתי לאחור, ואת והבלוג שלך, אוי, אין לי מילים.
    אז כבת גאה לעם הפרסי, אבל רק חצי, וחצי שסבתא כבר מזמן לא בסביבה להכין לו דברים כאלה, אני לגמרי הולכת לנסות את המתכון הזה.
    חוצמזה, המלצת אוכל פרסי חמה-חמה: הספר Saraban של הזוג מאלוף, שהם זוג אוסטרלי ממוצא לבנוני אם אינני טועה שמטיילים בעולם ועורכים את ספרי הבישול הכי יפים שיש. הוא שף, היא צלמת, והספרים שלהם הם יומני מסע מרהיבים. ב- Saraban הם טיילו באיראן וראו דברים שלמרבה הצער כנראה לא נראה בעצמנו בזמן הקרוב. פגשו אנשים, אכלו אוכל מסורתי ונתנו מתכונים מסורתיים יותר ופחות. (יש אותו כאן: http://www.sipurpashut.com/book/saraban/)
    המלצת מוזיקה פרסית חמה-חמה: דריוש, שבפרסית זה "גולה", זמר איראני שנאלץ לגלות לארה"ב בגלל דעותיו הפוליטיות, הוא כוכב ענק ומאוד מיינסטרים, לא אינדי כמו אלה מהסרט אלא אולדסקול, והמוזיקה שלו נפלאה, קצת כמו שנסונים בפרסית. דוגמה: https://www.youtube.com/watch?v=xo7r6O_mPGg
    המלצת ספרות פרסית חמה-חמה: דודי נפוליאון, קלאסיקה איראנית שתורגמה רק בשנים האחרונות והיא ממתק. ילד איראני שמאוהב עד כלות בבת-דודתו שחיה מהעבר השני של הגן, אבל ההורים שלהם נלחמים מלחמות כבוד מטופשות ומונעים מהם כל הזמן להגיע זה אל זו. אורלי נוי תרגמה: http://www.am-oved.co.il/%D7%93%D7%95%D7%93%D7%99_%D7%A0%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%99%D7%90%D7%95%D7%9F
    עד כאן המניפסט שלי להיום, שוב מרעיפה הצהרות חיבה והתרגשות, תודה!

  10. שאלה לי…האם לדעתך הקטנות האלה ישרדו שלושה ימים בהקפאה ואז הפשרה ועדיין יהיו מלכות השולחן בראש השנה?

להשאיר תגובה

