שומשום היפתח – open sesame

בבוקר
בבוקר

בוקר שבת עצל. מתענגת על כך שלא צריך להשכים בשש ורבע כדי לארגן את הבנות והאוכל לבית ספר* ועוד יותר על כך שלא השכמתי  בשתיים בלילה כדי להגיע למאפייה. מסתכלת על השעון – 06:30, נו שויין. לא נורא, העיקר שלא צריך להיחפז לשום מקום.

התארגנות של בוקר והופ חזרה למיטה עם קפה, עוגיות ומשהו טוב לקרוא – מה לבחור מהערמה שעל הרצפה? אוסף הסיפורים מסנגל או ספר בישול, מגזין או עיתון? תענוג.

אחד מספרי הבישול הישראליים האהובים עלי הוא איש גבוה מבשל של דורעם גונט. הספר שלו חכם, מגוון, מעניין ומפתיע, ואני לא מבינה למה אבל גם – כך נדמה לי – לא מוכר מספיק. והוא עצמו, הדורעם, נעלם. זאת אומרת אולי לא באמת, אבל הוא כתב על אוכל הרבה זמן בהארץ ולפתע הפסיק ולא נמצאה עוד אף מילה או מתכון ממנו.

אולי אני לא בעניינים בכלל, אבל אם אתם מכירים את הגבוה והמיסתורי הזה תגידו לו שמחכים לו.

אז איפה היינו? במיטה עם הקפה והספר הזה שנשלף לעיון מחודש, ואז נופלות עיניי על מתכון פיתות השומשום המתקתקות שלו… והשאר כאמור, אולי לא היסטוריה, אבל בהחלט נרשמה היסטריה. מרוב שמוצלח  🙂

קלות ופשוטות, ואפילו מזכירות קצת את הבייגלה הירושלמי עם הטעם המתקתק-בקושי מלוח- השומשומי הממכר.

התפנקנו בכריכים טעימים בשעת ערב ואת מה שנשאר הבנות שמחו לקחת לבית הספר הבוקר.

פיתת בייגלה בפעולה

פיתת בייגלה  – 6-8 פיתות  – לפי מתכון של דורעם גונט

לבצק

  • 2 כוסות קמח לבן
  • 1 כוס קמח חיטה מלא
  • 1 כפית שמרים יבשים
  • 3 כפות סוכר חום
  • 2 כפות מולסה כהה או סילאן טבעי
  • 1 כפית מלח
  • 2 כפות שמן זית
  • 1-11/2 כוסות מים ( תלוי בסוג הקמח המלא ובמזג האויר)

לציפוי

  • 1 ביצה טרופה עם טיפה מים
  • 1 שקית שומשום ( כ-1 כוס)

הכנה

  1. בקערה גדולה מערבבים את כל החומרים ליצירת בצק ולשים היטב כ-5 דקות. כדאי לכם להתחיל עם כוס מים אחת ולהוסיף לפי הצורך כדי שבהתחלה הבצק יהיה דביק מעט, בתום הלישה יתקבל כדור בצק אחיד, רך ונעים לעבודה. מניילנים את הקערה ומתפיחים כשעה וחצי-שעתיים.
  2. הופכים את הבצק למשטח עבודה מקומח קלות ומחלקים את הבצק ל6-8 חתיכות לפי בחירה, לי יצאו 7 כדורים של 100 גרם כל אחד.
  3. מכדררים כל חתיכת בצק לכדור קטן ונותנים לנוח ל10-15 דקות, מכוסים במגבת.
  4. מדליקים את התנור לחום הכי גבוה שיש, ולמי שיש אבן שמוט או חלוקי נחל – זה הזמן להכניס אותה לפעולה.
  5. לרדד כל כדור בצק, על משטח מקומח קלות, לפיתה בעובי של חצי ס"מ. בעזרת האצבעות יוצרים חור קטן באמצע הפיתה. מניחים לפיתות לנוח עוד חצי שעה, מכוסות במגבת.
  6. את השומשום מעבירים לצלחת עמוקה. מורחים כל פיתה בעדינות בביצה טרופה וטובלים אותה בשומשום כך שתהיה מכוסה היטב.
  7. אופים ישירות על האבן/החלוקים או בתבנית מרופדת בנייר אפייה בתחתית התנור, כ-5 דקות עד שהפיתות שחומות בתחתית.

פיתות שומשום

פיתות בייגלה

פיתות שומשומיות

חלק אפיתי על החלוקים
חלק אפיתי על החלוקים
שקעים של אהבה
שקעים של אהבה
אפשר לראות את ההבדל ביניהן פה
אפשר לראות את ההבדל ביניהן פה

פיתות בייגלה

פיתות ולבנה

כריך חמד

ובערב
ובערב

השומשום הזה קטן וממזרי, הוא מתפצח בשיניים בצורה מתוקה שמעוררת בך שמחה ותחושת שפע. עלי באבא, וכנראה גם השודדים, ידעו מה ולמה הם עושים עם הסיסמה הזאת שלהם.

מי יודע מה יפתח מולכם אחרי שתאכלו את הפיתות האלו…

ותודה שחרזדה 🙂

את הפוסט הזה אני מפרסמת גם אצל סנדרה וברברה המדהימות והמוכשרות מ panissimo

panissimo

*אהההמממ…מודה שזה לרוב נועם שטורח בבוקר על אירגון האוכל… אני בעיקר חושבת שאני…

22 מחשבות על “שומשום היפתח – open sesame

  1. אני עדיין לא קבלתי פטור מהכנת כריכים בבוקר(כן, גם לבחור בן ה-22 כמעט, אני מכינה כריכים כל בוקר).
    נראה טעים לאללה, רואה אותך בעיני רוחי, יושבת לך באלגנטיות ונוגסת בביסים קטנטנים מהבייגלה המפתה הזה.
    שמחה לשמוע "בין השיטים" שאת מלטפת עכשיו בצקים על בסיס קבוע (:

    1. עם הכריכים שלך אני מבינה למה אדר לא מוותר עדיין 🙂
      ואני בעיני רוחי רואה את שתינו יושבות באלגנטיות במטבח היפה שלך… שזה יקרה כבר ❤

  2. יא….את צודקת הוא "נעלם" 🙂
    מדורעם למדנו את כריך הבוקר שלנו עם טחינה דבש ואגוזי מלך !!!
    ולא תאמיני …יש לי את "איש גבוה…" ואף פעם לא הגעתי למתכון הזה…
    מה יהיה ? נכנס עוד משהו לשאיפות שלי בימים הקרובים 🙂

    תודה על מוסיקת רגע מעולה בזמן הקריאה
    ועל תמונות נפלאות ❤

  3. וואאווו…. הזכרת לי נשכחות, אפית אותן בכדקפה בסדנת מאפים אי שם לפני שלוש שנים…. זוכרת היטב את הטעם הנהדר,

  4. את רואה למה אני מחכה לפוסטים שלך?… בדיוק בגלל פוסט כזה שחיכה לי בסבלנות עד עכשיו 🙂
    אני מקווה שיובל יסכים לנסות את הבייגלים בשבת, כי מה זה עשית לי חשק…
    סוף שבוע מופלא אידית ותודה!

    1. מקסימה אחת תודה:-) ומקווה שבעוד שעות ספורות תנגסי כבר בפיתת שומשומין שכזו… יובל נשמע לי כמו בחור עם לב טוב
      שבת נהדרת לכם

  5. לא ידעתי שדורעם גונט הוציא ספר. אני משתמשת קבוע באחד ממתכוני בצק הפיצה שלו בארץ – המתכון שגרם לי להפסיק לפחד משמרים (אם כי העצלנות והיעדר המיקסר עדיין מרחיקים אותי מאפייה לרוב).
    הצילומים ממש מעוררי תיאבון. מרגישים את הקראנץ' של הפיתה והשומשום!

    לקום בשש ורבע לפנות בוקר בקור הזה?!?! אלליי.

    1. יעל פיספסת פרט חשוב בעלילה קורעת הלב של חיי כרגע… יש לי השכמות גם בשתיים בלילה!!! שש ורבע קטן עלי 😉 ולדעתי בבצק בכלל לא צריך מיקסר – כל הכיף זה בעבודת יד אורגינל
      ותודה על המחמאות 🙂

  6. אז גיליתי את הבלוג שלך השבוע והתאהבתי. את פשוט עושה הכל כל כך טוב! כותבת, מבשלת, אופה, מצלמת.. עונג צרוף לקרוא פוסט-אחר-פוסט. ממש ממכר (ומסוכן במיוחד בתקופת המבחנים הבאה עליי לטובה).

    סופ"ש נעים ושומשומי.

להשאיר תגובה

