על סערות ועוגיות – Matcha Shortbread

העוגיות האלו הן תגובת נגד לסידרה של כשלים קוסמיים שהתרחשו סביבי לאחרונה.

הגדול שבהם הוא זה שיום יום בחודש האחרון נועם שהה בתאילנד. בלעדי! וכל מי שמכיר אותי וקורא אותי יודע כבר כמה זה חמור ( מי שלא, יכול להתעדכן כאן ואף כאן).

יום יום הוא שהה בחום הטרופי המשכר בעוד אני מסתרבלת בשכבות, יום יום הוא שמע את התאית הטונלית והמתנגנת בעוד אני מוקפת עיצורים גרוניים בעברית וערבית (יצא לי לשמוע כבר כמה מואזינים בחיי אבל אלו של הכפרים השכנים ממש עויינים – לפחות ווקלית…), יום יום הוא מקפץ בעליצות במרחבי החופש בעוד אני עומסת על כתפי העדינות את טרדות ודאגות השיגרה  ו….יום יום הוא אוכל את האוכל המופלא ביותר על הכדור הזה ואני לא.

בסוף זה מגיע לאכול. ברור.

הבנות ואני התאהבנו בגלידת מאצ'ה – תה ירוק – מהרגע הראשון שליקקנו אותה. זה הפך להיות המרדף אחר הגלידה הירוקה כי קל יותר למצוא גלידת קוקוס ותירס או שעועית אדומה או אפילו טילון קורנטו מאשר גלידת תה ירוק. אני בכלל לא זוכרת את הטעם הזה מביקורים קודמים כך שאני חושבת שזה טעם חדש גם בתאילנד.

המאצ'ה במקור מגיעה מיפן והיא אבקה עדינה ו"טלקית" של תה ירוק, מחירה שקול לזהב כמעט אבל מי שנלכד ברשתה אבוד… עוד אבקה ממכרת.

מאצ'ה

קשה לי להסביר את הטעם שלה שיש בו מין מרירות עדינה, ניחוחות עשבוניים ואף טאניניות אבל את הצבע אני יכולה ממש לדמיין על קירות הסלון אצלנו. יותר חי ויותר מושך מירוק-זית … המממ…אז גם את הצבע קשה לי להסביר. בכל אופן כל בצק שאליו נכנסת האבקה הזו נצבע בגוון משגע ונהיה לו מרקם עדין ואלסטי כמו פלסטלינה טובה.

אבקת מאצ'ה

עוגיות שורטברד היו אהובות עלי עוד לפני שביקרתי בסקוטלנד ובימים שיכולתי לאפשר לעצמי הייתי קונה את הקופסאות של Walkers ( רגילות או עם הג'ינג' ר המסוכר) ואוכלת אותן לבדי.

המרקם הפריך, המתיקות העדינה יחד עם המליחות וטעם החמאה החזק שבו את ליבי האנגלוסקסי וכשנועם הביא לי את המאצ'ה מארה"ב החלטתי לשלב בין שתי האהבות האלו.

שורטברד קלאסיות עשויות רק מחמאה, קמח, סוכר וקמצוץ מלח והן כר פורה לשינויים ותוספות. הפופולריות ביותר הן וניל, קליפת תפוז ושוקולד.   ה- Walkers בעיני הן עדיין השורטברד הכי טובות, ניסיונות השיחזור בבית הניבו עוגיות משובחות אך שונות מהמקור.

בספרים שלי מצאתי אינספור מתכונים ושיטות: רק קמח חיטה או גם עם סולת או קורנפלור או קמח אורז, עם חמאה רכה או מומסת, עם קרור של רבע שעה או לילה שלם לפני האפיה, מלבנים ומשולשים וכן הלאה והלאה. ניסיתי וניסיתי ואם היו מניות לחמאה או למאצ'ה אז הן בטח עלו מאוד השבוע, לפחות כמו הקילוגרם שהוספתי במשקל…

שעשועי חורף
שעשועי חורף
גם בעיגול
גם בעיגול

בתחזית מתריעים עוד ועוד מפני הסערה המתקרבת, זה בדיוק הזמן לשבת ל cup of tea ולנשנש שורטברד, isn't it darling ?

וגם מלבנים
וגם מלבנים

כדורי שורטברד וניל – כ-30 עוגיות

  • 115 גרם חמאה רכה
  • 60 גרם סוכר
  • 1/4 כפית מלח גס
  • 1 כפית תמצית וניל משובחת או לחלופין גרגירים משמינית מקל וניל שמנמן
  • 140 גרם קמח לבן
  • 30 גרם קמח אורז (להשיג בכל חנות שמחזיקה מוצרים מתאילנד)
  • מעט סוכר לבן לקישוט
  1. מקרימים יחד את החמאה והסוכר בקערת המיקסר עם הגיטרה. מורידים מהדפנות ונותנים עוד ערבוב קצר.
  2. מוסיפים את הוניל והמלח ועוד ערבוב קצר.
  3. מוסיפים את הקמחים ומעבדים רק עד שנוצר בצק אחיד יחסית. חשוב לא לעבד את הבצק יותר מדי כי אז העוגיות יצאו פחות פירוריות/פריכות.
  4. מגלגלים מהבצק כדורים קטנים (הבצק מתפרק בקלות אז לא כדאי להתעסק איתו יותר מדי),  מסדרים על תבנית עם נייר אפייה.
  5. מפזרים על כל עוגיה מעט סוכר לבן ומכניסים לקרור למשך חצי שעה.
  6. מחממים את התנור לטמפ' של 150 מעלות ואופים כ- 40-50 דקות, חשוב שהעוגיות ישארו בהירות.

כדורי שורטברד וניל

איך בא לי לשבת לבד בחושך...
איך בא לי לשבת לבד בחושך…

אני אופה ואופה והרוח נושבת, קר, וכל הזמן מתנגנת לי בראש פנינת האייטיז הזאת

מאצ'ה שורטברד – Matcha Shortbread   כ- 24 משולשים

  • 240 גרם חמאה רכה, בטמפ' החדר
  • 120 גרם סוכר
  • 200 גרם קמח לבן
  • 25 גרם קמח אורז לבן
  • 2 כפיות מאצ'ה – אבקת תה יפני ירוק
  • 1/2-1/3 כפית מלח גס
  • מעט סוכר לפיזור

הכנה

  1. מקרימים את החמאה והסוכר יחד בקערת מיקסר, עם הגיטרה, במשך כמה דקות.
  2. מוסיפים את היבשים: קמחים, מלח ומאצ'ה, מעבדים רק עד שנוצרת התחלה של בצק.
  3. מעבירים חצי מכמות פירורי הבצק לנייר אפייה, ומשטחים בעזרת הידיים לדיסקית.
  4. מניחים על הבצק עוד נייר אפייה ומרדדים קלות לקוטר ולעובי הרצויים – אני יצרתי עיגול בקוטר מוערך של 22 ס"מ ובעובי חצי סנטימטר ( ובפעם אחרת בעובי של סנטימטר שלם).
  5. מקלפים את נייר האפיה העליון וצובטים את שולי הבצק לדוגמת גלים. לחלופין אפשר לשטח את הבצק לתוך תבנית טארט גלית בקוטר 22/24 ס"מ. אם הוא דחוס בתבנית אפשר גם לדקור דוגמאות עם מזלג. כשהוא מסודר בצורה חופשית על נייר האפייה הוא עלול להתפרק.
  6. מפזרים סוכר לקישוט.
  7. חוזרים על הפעולה עם מחצית הבצק הנותרת.
  8. מקררים את הבצק במשך חצי שעה.
  9. מחממים את התנור ל-150 מעלות ואופים כארבעים-חמישים וחמש דקות, תלוי בעובי הבצק.
  10. כשהשורטברד התקררו חותכים אותם בתנועות בטוחות והחלטיות (!) למשולשים  בעזרת סכין ארוכה וחדה.

משולשי מאצ'ה שורטברד

שורטברד ותה של אחר הצהריים

כמה נעים לשבת עם הבנות שלי מול האח. אנחנו מצטופפות על הספה ורואות יחד המומינים, על השולחן ספלי תה וצלוחית שורטברד. מהרגעים האלו שהלב גואה באהבה וחום. בחוץ נושבת רוח קרה ומדברים על שלג שירד ואם עומדים ליד החלון רואים את העשן המיתמר מארובות השכנים ואת העננים הכבדים הכחולים שמתקרבים אלינו מלבנון.

עננים כחולים של שלג

ושעה אחר כך: "אמא!!! תסתכלי! זה התחיל! יורד שלג"

שלג

התוספת שתופסת:

בזכות משכית, חברתי משכבר הימים, נחשפתי לעוד מתכון מצויין של שורטברד קלאסיות שמתקרבות מאוד מאוד למקור הסקוטי. כדאי לכם לנסות גם אותן:

מלבני שורטברד וניל –  מבוסס כמעט לגמרי על המתכון של Claire Clark

המתכון הזה לא מצריך קירור בכלל ובזכות יחס גבוה יותר של קמח מול חמאה השורטברד יוצאים "יבשים" ופירוריים יותר. הבצק כתוצאה מכך קצת יותר קשה לעיבוד אבל ברגע שמרדדים אותו הוא נדחס ומתמצק לגוש שקל לטפל בו.

  • 225 גרם קמח
  • 75 גרם סוכר לבן
  • תמצית וניל משובחת
  • 150 גרם חמאה רכה, בטמפ' חדר
  • 1/3 כפית מלח גס
  • סוכר לבן לקישוט
  1. מחממים את התנור ל-170 מעלות.
  2. שמים את כל החומרים בקערה ומתחילים לפורר עם האצבעות ולהחדיר את החמאה לקמח.
  3. כשנוצרים כבר פרורים כמו גרגרי קוסקוס עבה אפשר לאחד את כל הבצק לכדור.
  4. משטחים את כדור הבצק למלבן, מניחים עליו עוד נייר אפייה ומרדדים למלבן בעובי 1 ס"מ.
  5. חותכים למלבנים באורך וברוחב הרצויים ומעבירים אותם אחד-אחד בעדינות בעדינות, כמעט בלי לנשום, לתבנית אפייה מרופדת בנייר אפייה עם רווח קטן בין אחד לשני.
  6. אופים כ-25 דקות, מסובבים את התבנית באמצע.
  7. ברגע שמוציאים מהתנור מפזרים עליהם סוכר לבן ומצננים.

לגירסה הירוקה: כבר לא נשארה לי אבקת מאצ'ה אבל נראה לי שאם מפחיתים 15 גרם מכמות הקמח ובמקומם שמים 2 כפיות גדושות אבקת מאצ'ה יצאו לכם עוגיות משובחות. ספרו לי 🙂

20 מחשבות על “על סערות ועוגיות – Matcha Shortbread

  1. איך יש לך כישרון כל כך גדול להעביר לי בכל כך מעט מילים וצבעים את החורף, השלג, צלילי השכנים, טעמן וצבען של עוגיות שורטברד , מאצ'ה, חמימות האח ברקע, מוסיקה מובחרת ויותר מכל את התחושות הפנימיות שלך בכל זה. מוכשרת אמיתית . צילומים מדהימים.

  2. נראה נפלא!!!
    המתכון הכי מושלם ונאמן למקור שאני מכירה הוא זה של Claire Clark, מהימים בהם היתה ה-pastry chef של ה-French Laundry. מתכון ששמור אצלנו לערב שלפני תחילת שנת הלימודים…

    1. איך לא חשבתי לפשפש גם בספר של תומס? רשלנות. לספר של הפרנץ' לונדרי שמור מקום של כבוד בלב שלי ובכל זאת… אז אולי המתכון הזה מופיע שם? אחפש ואם אין אשמח מאוד שתשלחי לי אותו. אנסה בהקדם.
      איזה כיף שאת איתי משכית 🙂

      1. אידית אהובה,
        אשלח לך את המתכון כשאגיע הביתה; הוא כלול בספר האפייה שלה ולא בספר האלמותי של תומאס ( ;
        ואני זוכרת את התיאורים הגרפיים שלך לאחר שחזרת מהטיול הראשון לתאילנד; בייחוד את הפירות הטרופיים עם היוגורט שאכלת באיים…

  3. איזו טלפתיה! בדיוק סימנתי לי מתכון לעוגיות מאצ'ה בפינטרסט! עכשיו רק צריך להשיג אבקת מאצ'ה. יש לך המלצות איפה אפשר להשיג?

  4. הו! חיכיתי למתכון עם המאצ'ה כדי שאוכל לאמץ לשקית האבקה שקיבלתי (ניסיתי בינתיים להכין ממנה פאנקייקס – המתכון יצא מעולה, מהפאנקייקים הטובים שהכנתי, אבל דווקא מאצ'ה לא שמתי מספיק והוא נבלע בין שאר הטעמים המצוינים). איזה צבע יפהפה. אגב, פה ושם נתקלתי בגלידת תה ירוק גם בגלידריות ישראליות, במוסלין שבירושלים למשל (נדמה לי שפעם גם היה בווניליה, הפייבוריטית שלי).

    וקנאתי על השלג. אצלנו יש רק שלוליות.

    1. בוניליה מצאתי פעם אחת גלידת תה ירוק ומאז בכל פעם שאני חוזרת לציביליזציה (שיש בה וניליה…) אני שואלת אם יש ונענית בשלילה. כל פעם תקוותי מתנפצות מחדש…אם אגיע לירושלים בקרוב אחפש את מוסלין.
      בתוכניות לעתיד הקרוב זה סשן גלידת מאצ'ה, ברור.
      בנוסף הכנתי גם pot de cremes מאצ'ה שיצאו נפלא, על בסיס הבאטרסקוטש אבל בלי חמאה ועם סוכר לבן. ממליצה מאוד לנסות רק שכבר לא זוכרת כמה מאצ'ה שמתי, אולי כף וחצי…
      לגבי הטעם – נראה לי שזה תלוי גם באיכות האבקה, כי קיבלתי עכשיו שקית עם מאצ'ה אינסטנט מתאילנד (יפנית במקור) וזה עולם שלישי לגמרי לעומת האמריקאית ז"ל.
      ושלג – חפשי אותי בפייס יעל, בדיוק העלתי אלבום שלג מסכם 🙂
      בידידות חורפית, אידית

כתיבת תגובה

