Butterscotch Pots de creme

במשפחה הזאת חברים קינוחים האהובים עלי מאוד מאוד: ברולה, קרם קרמל, קרם קטלן ואפילו את הפנה קוטה אני דוחפת פנימה. משפחת רפרפת בשבילכם. כולם נוטפי שיק ומתיקות, אלגנטיים, עשירים, חלקלקים, מושלמים. בכפיות קטנות של כסף נאספת הרפרפת אל בין שיניים צחורות, מתגלגלת על לשון ורדרדה, עינים נעצמות בעונג. רק פעמונים רחוקים מפריעים את הדממה שבחדר האוכל ההדור והמואר ברוך בנברשת קריסטל ונרות. רוח סתיו קלה מסחררת עלי שלכת בחלון. גם פרפרי הלילה מרפרפים.  רפרפת.  תחרה, קטיפה, אירופה.

מכל אלו יש אצלנו רוח סתיו ועלי שלכת והבוקר כבר עיטר השלג את אחת מפסגות החרמון הסורי. גם שמלת קטיפה יש אבל כולה מכוסה בכוכבי כסף שמסרבים לרדת, מוכנה לרגע שארצה להיות מלכת הלילה שוב.

גבוה ורחוק במשפחה ניצב הענוג והמלכותי שבכולם, הפוט דה קרם – Pot De Creme  וכן, הוא דובר צרפתית. אבל כשאנגלוסקסי שם עליו ידיים הוא מתרפרף לקינוח קטלני במיוחד. מהטעמים האלו שמתחילים מהזכרונות ונכנסים ללב.

רפרפת באטרסקוטש

Butterscotch Pots De Creme –  כ- 5-6 מנות

הפוט דה קרם נתמך אך בקושי על ידי החלמונים, הוא כל כך מעודן שהוא על הגבול בין הרוטט ליציב. אין לו טעם חזק של ביצים, אין לו את הכובד של הקורנפלור ואין לו את הפוש אפ המלאכותי של הג'לטין.

ביס קטן מהם ורוגע  ונחמה פושטים בגוף.

טעם הבאטרסקוטש, למי שלא שמע על זה, דומה מאוד לטופי או קרמל אבל עדין ועשיר יותר. וורטרס אורגינל מכירים? מכורים? אז כזה!

את המתכון אימצתי בחום משף אמריקאי בשם Travis Lett ממסעדת Gjelina  בוניס קליפורניה, שאני אוהבת מאוד את האמת הבישולית שלו. אני רק "הקללתי" אותו קצת, יען כי היה הרבה מדי שומני…

לקרם:

  • 50 גרם חמאה
  • 100 גרם (=חצי כוס דחוסה) סוכר חום כהה
  • 11/2 כוסות (=375 מ"ל) שמנת מתוקה
  • 1 כוס (=250 מ"ל) חלב
  • 1/8 מקל וניל – להוציא את הגרגירים
  • 1/4 כפית מלח גס
  • 3 חלמונים מביצים גדולות

לקישוט:

רוטב קרמל – רק אם רוצים אבל מומלץ מאוד :

אפשר להכין רק חצי כמות מהרוטב אבל הוא נשמר טוב במקרר ומתאים לדברים רבים אז הכנתי כמות שלמה

  • 1 כוס (=200 גרם) סוכר לבן
  • 2/3 כוס (= 160 מ"ל) מים
  • 1 כפית תמצית וניל

קצפת חלשה, מומתקת קלות

פרחי מלח או גבישי מלח גס אחר

הכנה:

  1. מחממים את התנור לטמפרטורה נמוכה של 140 מעלות.
  2. ממיסים את החמאה בסיר ומוסיפים לה את הסוכר. מערבבים במשך כמה דקות על אש בינונית, עד שהתערובת הגועשת נראית אחידה וחלקה. מנמיכים לאש קטנה ומוסיפים בזהירות את השמנת, החלב וגרגירי+מקל הוניל. מערבבים כשתי דקות ומוסיפים את המלח, מביאים לרתיחה ומכבים.
  3. בקערה בינונית מערבבים קלות את החלמונים בעזרת מטרפה ומוזגים אליהם לאט ובהדרגה חלק מתכולת הסיר – חשוב להשוות טמפרטורות כדי לא לבשל את החלמונים על ידי הוספת כמות גדולה של תערובת רותחת – מערבבים כל הזמן, ומחזירים את תערובת החלמונים חזרה אל הסיר ואל התערובת שנותרה בו. מערבבים.
  4. מסננים.
  5. יוצקים את הבלילה לכוסיות עמידות לאפייה כמו קוקוטים או כוסות קפה. הכמות משתנה כמובן לפי גודל הכוסות, אבל אני ממליצה לשמור על מנות הגשה קטנות למרות תאוותכם…
  6. מסדרים את הכוסות בתוך תבנית תנור עם שוליים מוגבהים, מכניסים לתנור ויוצקים לתבנית מים רותחים עד חצי מגובה כוסות הקרם.
  7. מכסים את התבנית כולה בנייר כסף ואופים כשעה, שוב – זה תלוי בכמות הקרם בכוסות, אבל בתום האפייה הקרם אמור להיות יציב אך המרכז שלו עוד רוטט.
  8. מעבירים בזהירות את כוסות הקרם למקרר, מניילנים אותן, ומקררים 4 שעות לפחות לפני ההגשה.
  9. לרוטב הקרמל: בסיר קטן שמים את הסוכר+2 כפות מהמים, מערבבים מעט ומבשלים על אש חזקה עד שנוצר קרמל עינברי. מדי פעם צריך לטלטל בעדינות את הסיר ולהזיז את הקרמל מצד לצד – עדיף לא לערבב. כשמגיעים לצבע הנדרש מנמיכים ומוסיפים בזהירות את המים, זה קצת יגעש, מערבבים עד שנוצר סירופ אחיד. מכבים את האש, מוסיפים וניל ומעבירים לצנצנת/בקבוק ולמקרר.
  10. לפני ההגשה מוזגים קצת מרוטב הקרמל (זהירות זה מתוק, אל תקחו דוגמה מהצילומים…) ומקשטים בקצת קצפת, מפזרים גם כמה גבישי מלח אם רוצים.

כוסות לרפרפת

ברפרוף

פוט דה קרם באטרסקוטש
ומוזגים מעט רוטב!

למעלה קצפת ומלח

יאמיאמי

כפית מלכותית

קרמל ועלי שלכת

במחברת הבלוג שלי (כן יש לי כזאת…), באחת מרשימות השירים שאני אוספת כדי לשבץ מתישהו באחד הפוסטים, מופיע השם Ed Askew ולידו סימן שאלה. אפילו בלי שם השיר. אבל רק כשכתב עליו כל כך יפה דוד ( האפשר לכנותך ידידי היקר?) חזרתי להקשיב  והבנתי למה הופיע במחברת. אני עדיין לא זוכרת למה סימן השאלה. אחרי ששמעתי את השיר המקסים הזה ברור לי שרק סימן קריאה אפשרי כאן.

אז קדימה, מי מרפרף אותה החורף הזה?

14 מחשבות על “Butterscotch Pots de creme

  1. אני ארפרף אולי כבר לשבת הקרובה. נשמע מופלא, אני כבר יכולה להרגיש את הטעם על הלשון בזכות התיאורים היפים שלך!

  2. יש לי חלום…..דנה ואידית פותחות פטיסרי. בבוקר לפני שנצא ליום של עשייה מלא הרפתקאות..ניכנס לפטיסרי הקטן (שמעוצב בטוב טעם), ניקח קפה (גדול)נתלבט מול מקרר הראווה ובסוף נבחר. ועם חיוך מקדם של שתי נשים יפות שמכינות לנו באהבה מכל טוב, והחברות והאהבה בינהן ושלהן ל"מקצוע" מחלחל לבצק..לקרם…ולנו נותר לצאת ליום נוסף עם שרביט קסמים ביד (הקפה והמאפה של העידן החדש!)

    1. נתי יקרה,הלוואי ויתגשם!
      לי דווקא בא זיכרון משדה בוקר,כיתה י׳ חורף מדברי….קרר….תמיד אהבתי מתוק,היינו קונות פודינג וניל של אוסם מכינות בקערה ומניחות אותה על אדן החלון באיטונגים שתתקרר ותתייצב ובאמצע הלילה מלקקות ומתענגות
      .מתגעגעת לימים ההם…

      1. השקעתן דנה. הדברים שאני זוכרת מהחורפים המקפיאים של שדה בוקר זה את גילוי המרקים בכוס ואת הדייסת סולת בארוחת בוקר בחדר אוכל, תמיד פיזרתי עליה שוקולית… מוזר אבל בא לי עכשיו… 🙂

    1. תודה רבה חנה ואפשר לנסות את זה בטעמים אחרים: תורידי את החמאה, תשתמשי בסוכר לבן, לשמנת והחלב המתחממים תוסיפי מקל וניל שלם – לטעם וניל או 100-200 גרם שוקולד מריר משובח – לטעם שוקולד. (ואם את מכינה ספרי איך יצא 🙂 )
      הכלים הם מהאוסף האקלקטי שלי (נכון יותר לומר כוסות וספלים שנקנו פה ושם או ניתנו לי במהלך השנים ) ספל אחד מסיני, והשניים הטורקיזיים מקרמיקאיות שונות מאזור השרון. והכי חשוב – את הכדון הטורקיזי הכינה פעם הבת שלי

  3. אתמול בערב רציתי להכין משהו מתוק ומפנק לאהוב שהיה עצוב…התלבטתי בין עוגת האהבה הפרסית לבין עוגות הבוטנים ופתאום נזכרתי במתכון הזה, שגם ניסיתי להכין כלים מקרמיקה בהשפעת הכלים שבתמונות- יצא לא משהו (הכלים). אבל המתכון, למרות שאני לא מחובבי הז'אנר, כהרגלך, מדהים ומדויק להפליא. באמת מושלם. ועשה את העבודה… המון נשיקות לך.

להשאיר תגובה

