הגבירה בחום

חשבתי דווקא לחגוג איכשהו יומולדת שנה לבלוג אבל התפספס לי… ועדיף מאוחר מאשר.. אז זו למשל עוגה שהייתי שמחה לאכול בוקר, צהריים וערב ואותה אני מקדישה לחגיגה הזו. לא מוס שוקולד בשבילי, לא. רק ריבועי קפה פשוטים, רכים, פריכים וענוגים שכאלו.

אז יומולדת שמח לנו וכן ירבו ובזכותכם ובזכותי ובלה בלה בלה  🙂  ובאמת: כל פעם שאתם כותבים שנהנתם/אהבתם/התרגשתם וכד' אני גבהה בסנטימטר (ועדיין נמוכה!!! נו נו נו לכם!)  והלב שלי מתרחב מאושר.  תחושה נפלאה נפלאה. תודה.

מושלמים בריבוע – ריבועי קפה הונגריים מלכותיים- מושלמים לחגיגות יומולדת לבלוג ולכל ארוע נעים אחר כמו יקיצה משלאף שטונדה.

ריבועי קפה

בשמם העממי מוכרים ריבועים אלו כעוגת שכבות. מקור המתכון הוא אכן הונגרי אבל יש לי זיכרון עמום שגם בתפוצות שלנו (הפולניות-רוסיות-טוניסאיות) מישהי הכינה אותם אבל מי? בטח דודה יפה ואולי גם סבתא או אמא. בכל אופן הן היו נפוצות מאוד בישראל של שנות השבעים-שמונים ואני בחורה נוסטלגית, אין מה לעשות עם זה.

מלבד זאת הריבועים האלו נפלאים בכל קנה מידה. הבצק עתיר החמאה הוא שילוב של פריך-שמרים, המלית שהיא מרנג קפה שנותר רך וקציפתי גם אחרי האפייה והתוצאה המוגמרת תרגיע את גופכם וראשכם בביס שכולו הנאה ונחמה.

את המתכון מצאתי באינטרנט, הוא לקוח ממגזין "על השולחן" ונידבה אותו קוראת בשם מיכל. את המרגרינה שבו המרתי לחמאה והיה לי עוד שינוי קטן בעניין הרידוד ואפרט אותו בהמשך.

לתבנית פיירקס מלבנית סטנדרטית מרופדת בנייר אפייה
לבצק:

  • 1 כף שמרים יבשים
  • 6 כפות מים פושרים
  • 2 כפות סוכר
  • 5 כוסות קמח
  • 1 ביצה + 3 חלמונים
  • 400 גרם חמאה = 2 חבילות  גדולות, בטמפ’ החדר (חשוב מאוד!)

למלית:

  • 3 חלבונים
  • 1 כוס (200 גרם) סוכר
  • 3 כפות אבקת נס קפה – אם משתמשים במגורען כדאי קודם לרסק את הגרגרים לאבקה.

ביצה טרופה לזיגוג

בקערית קטנה מערבבים את השמרים, הסוכר והמים ונותנים לעמוד לעשר דקות.

אם בידיים: בקערה גדולה מערבבים את הקמח, החמאה הביצים ומוסיפים אליהם את העיסה התוססת של השמרים. לשים עד שנוצר בצק רך, חלק ואחיד, מכסים את הקערה בניילון נצמד ומעבירים למקרר לרבע שעה.

אם במיקסר: מחברים את כל החומרים בקערת המיקסר ומעבדים עם וו לישה עד שנוצר בצק אחיד. מכסים ומכניסים למקרר לרבע שעה.

בזמן הזה מקציפים את החלבונים ומוסיפים את הסוכר בהדרגה עד שנוצר קצף עשיר, דביק ומבריק ולא רואים או טועמים גרגרי סוכר. מוסיפים את הקפה, מקציפים עוד טיפה לאיחוד וזהו.

עכשיו מתחילים לבנות את העוגה:

במתכון הם המליצו לרדד מהבצק 4 דפים אבל אני הצלחתי להוציא מכמות הבצק הזו 5+ דפים. בבצק יש שמרים והוא תופח באפייה ואני מעדיפה את השכבות שלי מעודנות, כאלו שגם הגבירה בחום היתה נהנית מהם באור לבנה קסום, אז אל תהססו לרדד דק.

מדף הבצק  שנותר הכנתי לי עוגת ריבה חמודה.

אז: 1.מי שמיומן ברידודים מוזמן לחלק את הבצק ל-5 חלקים ולרדד 4 מהם למלבנים בגודל התבנית. 2.מי שלא בטוח בעצמו יכול לחלק את הבצק לארבעה חלקים ולרדד עלה מלבני דק גדול יותר מהתבנית ואז לחתוך את השוליים לפי מה שנדרש, או 3.לרדד ארבע שכבות עבות יותר אם אתם אוהבים הרבה בצק משובח לנעוץ בו שיניים.

כדאי  לרדד בין שני דפי נייר אפייה, כך אפשר לפזר מעט מאוד קמח, אם בכלל, ולא מייבשים את הבצק.

את דפי הבצק שרידדתם גלגלו בעדינות בתורם על מערוך ותפרשו בתבנית או על הקצף, זו הדרך הכי נוחה לדעתי לשנע את הבצק לגבולות התבנית. לשכבה התחתונה יכולים להיות מעט שוליים שיעלו קצת בצדדים אבל הבאות בתור רצוי שיהיו בדיוק בגודל התבנית.

על הבצק מורחים שליש מכמות הקצף, עליו בעדינות מניחים עוד עלה בצק וכך הלאה עד לעלה הבצק האחרון – הרביעי במספר.

ים של קפה

בצק-קצף-בצק-קצף-בצק-קצף-בצק.

ספירת מלאי קצרה: ארבע שכבות בצק ושלוש שכבות קצף. אוקי?

את השכבה העליונה מורחים בביצה טרופה ובעזרת מזלג חורטים עליה דוגמת גלים. אתם כמובן יכולים להיות יצירתיים ולצייר זיגזגים, ספירלות, לבבות או לכתוב למשל: "הופ הופ טרללה – כבר שנה אני גרה מול החיזבאללה" או "עוד 25 ימים לחופש הגדול" (!!!) או מה שישמח אתכם…

גלים בים של קפה

אופים כחצי שעה בחום של 180 מעלות. עד שהעוגה זהובה-שחומה ותפוחה. מצננים כשעה. מוציאים מהתבנית, מיישרים שוליים וחותכים לקוביות.

מיישרים

מיישרים 2

הולכים לישון צהריים. קמים. מכינים קפה. יושבים במרפסת עם קפה וריבועים.

אל תדאגו מאוברדוז של קפאין רק שימו לב שלא ירדתם על כל התבנית פתאום ואז אתם קצת בבעיה של אוברסייז…

ריבועי קפה

שכבות קפה

ריבועים ונצנוצי שמש

במקום להדליק נר על העוגה אני מדליקה לכם את הרמקולים. ותמיד בפול ווליום.

את המוסיקה שאני "מבשלת" כאן בבלוג אני לא משבצת כלאחר יד, לכל קטע יש משמעות עמוקה עבורי ולפעמים הוא רק טומן בחובו הנאה גדולה וזה כבר מספיק. באופן אישי אני נדלקת מיד על מלודיה אבל ארמוז לכם שהרבה פעמים צריך את המילים  😉  אני מניחה שלא תמיד אפשר להתחקות אחר ההקשרים אבל אם אתם כן מצליחים לפצח את ה"חידות המוסיקליות" אז ממש ממש הבנתם ת'ראש שלי. (וזה הרבה יותר פשוט ופשטני מאיך שזה נשמע… לא נורא…)

מזל טוב ואהבה לכולנו

* את הפוסט הזה אני מעלה גם בדף הנפלא של ברברה וסנדרה  Panissimo  שהוא בעצם אוסף  חודשי של מאפים הכוללים שימוש בשמרים: טבעיים ותעשייתיים.

יש שם מגוון של מתכונים  שמשתפים בלוגרים מכל העולם, והוא דו-לשוני כך שאם אתם מתקשים עם האנגלית אך דוברים איטלקית שיחקתם אותה  🙂

Ciao

panissimo--1024x1024

38 מחשבות על “הגבירה בחום

  1. אחלה מתכון, רק עם דבר אחד יש לי בעיה בימים אלו- ללכת לישון שנצ:-). אבל חייבים אז חייבים!

  2. מזל טוב 🙂 העוגיות נראות מ-ד-ה-י-ם, אבל לצערי יש לי בעיה עם 400 גר חמאה 😦
    ואת השירים אני מאוד אוהבת… Big Like!

    1. תודה גלית יקרה אני יודעת שאת מאזינה נהדרת 🙂 וסורי עם עניין החמאה… זה פשוט הכי טעים ורך ככה. ההונגרים התחילו…
      (אם את מנסה את הבצק עם פחות דווחי בבקשה)

  3. אהבתי מאוד…מתה לביס קטן עם הקפה!! מזל טוב ותמשיכי לפנק אותנו בכישרון שלך.

    1. הראל איזה מקסים אתה. כיף לראות אותך פה ואני בטוחה שרונית תעריך אותך עוד יותר אם תכין לה כאלו 🙂
      ותודה

  4. היי אידיתה, תודה ששלפת עבורנו מתכון אהוב (מכירה מהילדות) באותו אחהצ הכנתי (עם 350 גר חמאה כי לא היתי מסוגלת לשים 400) והצלחתי עם 5 שכבות..ועם קפה טוב של זיו ואימצנו עוגה ל"עוגות הבית".

  5. וואו. התמכרתי עוד לפני שטעמתי את הפירור הראשון. הכתיבה שלך כל כך מוחשית! ואין על שלאף שטונדה! תודה ענקית.ינוסה בקרוב

  6. ישר מקפיץ אותי לקפה של שבת אחה"צ בילדותי, אצל סבא וסבתא, או אצל ההורים, או אצל ההורים של החברים. ברור שאז זה היה על בסיס מרגרינה….

  7. יאמי יאמי!! זו העוגה שאני ה כ י ה כ י אוהבת, ואני מקבלת אותה בכל שנה ביומולדת שלי…. אמא שלי מכינה לי 🙂

    1. תודה ורד.
      מעולם לא ניסיתי קמח שמרים אז אני לא בטוחה לגבי זה… נראה לי שלא…
      הבצק הזה לא תופח כמו בצק שמרים רגיל, השמרים כאן עושים אותו מאוורר ועם טעם מסויים אבל הוא לא תפוח כמו בצק שמרים. (ואם את מנסה בכל זאת דווחי איך יצא 🙂 )

  8. היי היי, באתי למסור דיווח חם מהשטח: ניסיתי עם קמח שמרים של אסם ויצא נפלא! ללקק את האצבעות 🙂 שוב המון תודה ושוב חג שמח!

  9. הי. איזה כיף!! מתכון הונגרי שמזכיר את הבית ואת אמא . חומרים פשוטים שממריאים לתוצאה נהדרת! מזכיר את הג'רבו רק בלי האגוזים. נראה משגע וינוסה, התקשתי עם ה " תבנית פיירקס סטנדרטית" .לא מבינה מה זה אומר. אשמח לקבל מידות יותר מדויקות . תודה

    1. תודה רבה 🙂 העוגה הזו אכן משגעת ופשוט ממכרת.
      לגבי גודל התבנית, מדדתי אותה אח"כ וכתבתי את זה באחת התגובות לפוסט. תציצי בשירשור התגובות שבהמשך.
      בהצלחה לאה

להשאיר תגובה

