דואט לשעועית ואשכולית

אחת הקטגוריות הפחות מוכרות במטבח התאילנדי היא הסלטים – Yam, והיא אהובה עלי במיוחד על אף הקושי הגדול לבחור במשהו אחד… (בכל תחום ובמטבח התאילנדי בפרט…). כן, רבים מכירים את הסום-טאם, סלט פאפיה ירוקה אבל בזה זה מסתכם. יש קארי,יש מוקפצים, יש סום-טאם ויש שייקים של אננס ושות'.

בביקור הבא שלכם בתאילנד או ב"בית תאילנדי" בתל אביב נסו מנת סלט אחת או שתיים ותופתעו מאוד. הסלטים נאמנים לעקרונות המטבח התאי והם מגוונים מאוד במרכיביהם ובטעמם. תמיד יהיה המשחק בין המשהו העסיסי ורך למשהו הפריך ותמיד הטעם יהיה גם חמוץ, גם מתוק, גם חריף וכמובן מלוח. המרכיבים בדרך כלל מגיעים מקטגוריות החי-צומח: פרוסות דקות של בטן חזיר צלויה או נתחי בקר, שרימפס או קלמרי ואפילו ביצי שליו קשות מתערבבים עם המון עלים טריים של כוסברה ונענע, צ'ילי, ליים, למון גראס טרי קצוץ, שלוט ועוד ועוד. גדולתו של סלט טוב היא ברוטב – באיזון הטעמים שלו- וכשזה קורה, וזה קורה המון, אי אפשר להפסיק… זה כל כך ממכר. קחו בחשבון שה-Yam התאילנדים חריפים מאוד בדרך כלל. ממכר, כבר אמרתי.

הסתכלתי על השעועית הירוקה הרחבה שקניתי ומיד הבנתי שהיא לא תגיע אל העגבניות שלה. לא נורא, הקיץ לפנינו ויהיו לנו עוד הרבה הזדמנויות. אז מה כן יקרה לה? טה-דה-דה-דם! בהחלטה ספונטנית לגמרי נרקם לו סלט. כל כך ספונטנית שחסרו לי דברים קריטיים לאותנטיות המנה כמו צ'ילי אדום טרי ובוטנים, אך לא אחת כמוני תוותר… אחח, הנחישות שלי צצה במקומות הזויים ולא מקדמים כלל, אללי.

הכנות לסלט

הסלט הזה נפלא ( ברור!), מיוחד (ברור!), מפתיע (ברוררר!) והוא בהשראת המטבח האהוב עלי ביותר בעולם (ניחוש מישהו?), שילוב של רכות ופריכות בטעמים לא שיגרתיים של חמוץ-מתוק-מריר. וחריף כמובן! זה לגמרי הקיק שלי  🙂

סלט שעועית ירוקה ואשכוליות

סלט שעועית ירוקה ואשכוליות – שתי מנות ראשונות

לרוטב

  • 2 כפות רוטב דגים
  • 1 שלוט קצוץ קטן קטן
  • 1 כף גדושה סוכר דקלים מגורר
  • 1 כפית גרגרי כוסברה קלויים וכתושים דק
  • 1/4 כפית פתיתי צ'ילי או חצי צ'ילי אדום טרי פרוס דק
  • 1 כף מלאה מיץ תמרינדי (השרתי גוש קטן של עיסת תמרינדי ב-5 כפות מים רותחים, עירבבתי היטב וסיננתי. יצא מיץ סמיך על סף עיסה דלילה.)
  • 2 כפות מיץ אשכוליות טרי ( יש בשפע אחרי פילוט האשכוליות לסלט)

לסלט

  • פילטים מאשכולית צהובה אחת
  • פילטים מאשכולית ורודה אחת
  • כ- 12 תרמילים של שעועית ירוקה רחבה (נקראת גם טורקית),טריה, חיה ובועטת, פרוסים דק
  • חופן עלי כוסברה שטופים ומיובשים, מופרדים מהגבעולים
  • חופן עלי נענע, אותו כנ"ל
  • בוטנים קלויים קצוצים לפיזור מעל

את כל מרכיבי הרוטב, למעט מיץ האשכוליות, מעבירים לסיר קטן ומחממים על אש נמוכה עד שסוכר הדקלים נמס, עניין של דקה או שתיים. מסירים מהאש ומוסיפים את מיץ האשכוליות. טועמים ומתקנים תיבול במקרה הצורך.

את כל מרכיבי הסלט מערבבים בעדינות בקערה, יוצקים את הרוטב, מערבבים שוב, מפזרים בוטנים ומתענגים.

מרכיבים

לפני

סלט שעועית ירוקה ואשכוליות

וזה בעצם הסיפור, אשכולית ושעועית. כל מה שצריך זה רוטב כדי לתת להן לזרוח…

 

כל מיני אפשרים:

* אפשר ואף רצוי להחליף את האשכוליות בפומלות.

* אפשר שקדים קלויים במקום בוטנים

* אפשר סוכר דמררה במקום סוכר דקלים

* אפשר!  🙂

11 מחשבות על “דואט לשעועית ואשכולית

  1. בביקור האחרון שלי בשוק לוינסקי קניתי גוש של תמרהינדי,עכשיו אני יודעת מה אני הולכת להכין איתו!!!זה נראה כל כך מגרה!
    והמוזיקה מקסימה,אחלה הפסקת צהריים ארגנת לי…

  2. אף פעם לא טעמתי סלט תאילנדי ואני גם לא בטוחה שאני מתחברת לשילוב הטעמים (נועז מידי עבורי :)), אבל התמונות משגעות!

      1. מהמם. הייתי צריכה לנחש שזה גם משם… אני חולמת על הנסיעה הבאה שלי לשם. האחרונה הייתה כשהייתי בחודש שישי עם עלמה, מה שאומר לפני 9 שנים ב ד י ו ק!!!
        סבתא שך\ל רון הייתה אומרת שמי שלא חולם לא מגיע… אז אני חולמת ואגיע! 🙂

כתיבת תגובה

