צהוב ירוק אפור (טארט לימון חורפי)

הדרך עולה ומתפתלת בין מטעים חשופים, העצים שולחים זרועות דקות ורטובות לשמיים. כמה שקדיות פורחות בעדינות יפת תואר בשוליים. עוד סיבוב ועוד סיבוב ובי נשבעתי, שם הוא מחכה. בשער הבטחון הצהוב של המושבה עומד הערפל. אבל על הסנטימטר! כל כך קפדן הוא לפעמים. איך שמתחיל הגשם אנחנו שוקעים בו, רואים אותו גולש ומזדחל בין פתחי העמק, הרוח מסלסלת אותו מעלה ומטה עד ש… הכל נאטם. מסך לבן. בחיים לא ראיתי כל כך הרבה ערפל, אפילו לא בסקוטלנד. כן מר ערפל, באמת חסר לי קצת ניתוק בימים אלו…

הערפל המזדחל
הערפל המזדחל
קצה המושבה - הערפל נגמר. בחיי!
קצה המושבה – הערפל נגמר. בחיי!

שקדיה בגשם

מזג האויר מזגזג בשבועות האחרונים אבל גם כשלכאורה הטמפ' עולות קר פה מאוד וכשיורד גשם הוא פשוט לא מפסיק. אני נאבקת בחורף כמו שאני יודעת. בעוז, בגבורה, באצילות. אההה. אפילו החתולים מסתכלים עלי במיאוס, יצורה רטנונית ויבבנית שכמוני. " get over it" מיימם אלי מלך ממרום מושבו בראש ערמת הארגזים ומתהפך לצד השני (כן, חלקם עוד ניצבים כאן בגאווה. הארגזים). כמה רעש זאת עושה – אני רואה את דובדבנית מחליפה מבט עם איזה… אני בורחת למטבח. במקום להתמודד אני מבשלת. לא תמיד באהבה, לא תמיד בנדיבות, אלא כתרפיה. זה מעסיק אותי, זה מרגיע אותי ומשם הדברים כבר יכולים להתפתח אחרת לגמרי, כמעט מחדש.

לפי מודדת הגשם המקומית שלנו ירדו כאן כבר 800 מ"מ.  אותי זה הרשים מאוד ולכן המלצתי על הפסקת התאווררות וחימום. כנרת כנרת אבל יש גם אנשים במדינה הזאת, לא ככה?  בזמן שאני ממתינה לראות אם המלצתי התקבלה, עלה באפי ניחוח רענן של לימונים, רטובים-רחוצים מגשם, ופתאום אפור, ירוק וצהוב נראו לי כמו שילוב הצבעים הכי יפה שיש, ואז הפציעה השמש ומיד התמלאתי תקוות. כמה הכל מתנדנד… איזה יישום מצטיין של יום עסל יום בסל… אני צריכה לזכור שיש יחידות זמן נוספות בסל האפשרויות שלי, אוכל להתחיל בשבוע למשל….

אז איך אני מכניסה ענן אפור, עלה ירוק, ולימון צהוב לתוך המטבח? מה יזקק את המפגש המושלם של ריח הגשם ועץ לימון? חשבתי לנסות כך:

טארט לימון ופיסטוק

טארט לימון ופיסטוק!  טארט דורש השקעה, בזה אין ספק, אבל כשרוכשים טיפה מיומנות זה נשאר רק עניין של זמן. אם מתכננים מראש אפשר לפצל את הכנת הבצק ואפילו אפייתו ליום קודם, ברגע שהקלתית אפויה זה כבר רץ. והתוצאה… -אלוהים ואלוהימה אדירים – כל כך מצדיקה כל דקה והשתדלות, אין בכלל ספק. רק כדי לחדד, הייתי מחליפה את כל עוגות השוקולד בעולם בפרוסה מטארט הלימון הזה, אבל זאת אני…(ואם יש לכם התנגדות מנומקת אנא דברו 🙂 ).

בבסיס יש את הבצק המשובח של אורנה ואלה , מעליו קרם פיסטוק לימוני ומעליו קרם לימון מלכותי של Joan Chang הנהדרת מ- Flour. הטעם של הפיסטוקים מאוד מעודן ואם תרצו לחזקו אולי כדאי להוסיף לקרם כף או שתיים של מחית פיסטוק איכותית. 

המחשבה הראשונה שלי היתה לשדך את הלימון לשקדיה ולהכין קרם שקדים אבל רציתי גם ייצוג ירוק של העלים אז החלפתי לפיסטוק. וזה כדי לומר שמי שאין לו פיסטוק בבית יכול בהחלט להחליף לשקדים.

התחלתי בניסיון הטארט בשישי בבוקר תוך עשיית כל מיני דברים אחרים, עד שיצא מהתנור כבר היה 11:00. הזמנתי מיד את סבא וסבתא לטעימת מבחן. ב-12:00 הגיעו החבר'ה מקניות ומבית הספר ועד 12:30 נותרה פרוסה אחת בלבד שהצלחתי לשמור במאמץ רב לדנה (וכשכבר נפגשנו אחה"צ שכחתי להביא אותה… אייי), בקיצור העוגה מסוכנת לציבור.

טארט לימון ופיסטוק

טארט לימון ופיסטוק – טארט אחד בקוטר 26 ס"מ

לבצק

  • 210 גרם קמח
  • 140 גרם חמאה קרה, חתוכה לקוביות קטנות
  • 45 גרם אבקת סוכר
  • 2-3 כפות שמנת מתוקה

מערבבים את הקמח, החמאה ואבקת הסוכר ביחד בפוד (מעבד מזון) עד שנוצרים פירורים קטנים ואווריריים. מפסיקים. מוזגים את השמנת המתוקה ומעבדים בפולסים, בהדרגה, עד שמתחיל להיווצר גוש בצק. מפסיקים. מוציאים את הבצק ליריעת ניילון נצמד , עוטפים אותו ומעצבים לדיסקית בידיים קלות – לא להתעסק עם זה יותר מדי. להכניס למקרר לחצי שעה לפחות.

כעבור (לפחות) חצי שעה מרדדים את הבצק לעיגול שקוטרו גדול יותר מקוטר התבנית, כך שיכסה את גם את השוליים, מעבירים לתבנית ומהדקים לתחתית ולשוליים. מיישרים עם סכין סביב הקצוות אם יש בצק עודף. מחזירים למקרר לעוד חצי שעה או לפריזר לפחות זמן.

מחממים תנור ל-180 מעלות ואופים באפייה עיוורת (עם משקולת) כעשרים דקות. מורידים טמפרטורה ל-160 מעלות, מסירים את המשקולת ואופים עוד 15-20 דקות עד להזהבה יפה. כמעט כמעט אפייה מלאה. אם מכינים את שלב הבצק יום קודם מצננים לגמרי את הקלתית, עוטפים בניילון נצמד מכל הכיוונים או מכניסים לשקית אטומה. אם לא, מניחים בצד לעשר דקות עד שיצטנן ולא מכבים את התנור.

טארט      קלתית

אפייה עיוורת

קרם פיסטוק לימוני

  • 125 גרם פיסטוק 
  • 120 גרם אבקת סוכר
  • 20 גרם סוכר לבן
  • חצי לימון
  • 1 ביצה גדולה
  • 1 חלמון
  • 45 גרם חמאה מומסת

קרם פיסטוק לימוני

מוציאים את הגרעינים מהלימון ובעזרת סכין חד מרוקנים את כל הפנים -הבקבוקים והמיץ- לתוך קערית. טוחנים את הפיסטוקים עם חלק מאבקת הסוכר עד לאבקה דקה. מוסיפים את כל שאר החומרים ומערבלים יחד עד למרקם חלק. מורחים חצי מכמות הקרם בבסיס הקלתית ומכניסים לעשר דקות אפייה, עדיין ב-160 מעלות.

קרם פיסטוק

*אם לתבנית הטארט שלכם שוליים גבוהים תוכלו להשתמש בכל כמות הקרם, אם תרצו.

מוציאים מהתנור להצטנן ובזמן הזה מכינים את קרם הלימון.

קרם לימון

  • 1/2 כוס מיץ לימון
  • 1/2 כוס סוכר
  • 45 גרם חמאה
  • 3 ביצים בינוניות
  • 1 חלמון
  • טיפונת תמצית וניל
  • קורט מלח

איזה כיף – שמים הכל יחד בסיר נירוסטה קטן, על אש קטנה, ומערבבים בעזרת מטרפה (קטנה  😉 ) עד שהכל נמס, אחיד ומתחיל להסמיך טיפה. מסננים לקערה או ישר לתוך כד מידה. מחזירים את התבנית לתנור ושם בעדינות ובזהירות יוצקים את מלית הלימון על גבי קרם הפיסטוק האפוי. אופים כ-8 -10 דקות עד שמתייצב. מוציאים מהתנור ועכשיו אפשר לכבות אותו.

קליפות מסוכרות לקישוט

קליפות מסוכרותקליפות מסוכרות

תמיד מוסיף, תמיד יפה ותמיד נחטף על ידי הבנות

  • קליפה מלימון אחד
  • מים רותחים
  • סירופ סוכר ביחס של 1:1
  • סוכר לבן

אפשר לעבוד עם זסטר או עם קולפן, אבל אם קולפן – שימו לב שהוא לא מוריד גם קליפה לבנה. חותכים לרצועות דקיקות את קליפת הלימון ומניחים בכוס. שופכים עליהן מים רותחים ומסננים. חוזרים על התהליך. בינתיים בסיר קטן אפשר להרתיח כמות שווה של מים וסוכר ולהוסיף את הקליפות החלוטות. לבשל יחד כחמש דקות ולסנן. להפריד ביניהן,לטבול בסוכר ולהניח בצלחת לייבוש עד שמתקשה.

מסדרים סביב סביב או דווקא במרכז, איך שרוצים.

יפיפיה

טארט לימון ופיסטוק

פרוסה

טעים

ביס

עוד ביס

ועוד ביס

ההיית או חלמתי חלום?
ההיית או חלמתי חלום?

והאפור? האפור הוא כאן

24 מחשבות על “צהוב ירוק אפור (טארט לימון חורפי)

  1. אידיתי,היא כל כך יפה העוגה שלך.גם אני הייתי מחליפה כל דבר בעוגת לימון…ובמיוחד בזאת! איך נשכחה לה החתיכה בשבילי….אני מאמינה שממש בקרוב אנסה את הורסיה היפה והמגרה הזאת.

  2. אידיתי, הרסת אותי .. לימון במתוקים הוא המתוק האהוב עלי!.. העצים בגינה כורעים מעומס הפרות, חייבת
    לנסות.

  3. וואי וואי וואי!!! אני אהיה מאוד בוטה עכשיו, תתכונני: תנחשי מה אני רוצה ממך כמתנת יום הולדת???? מה את אומרת? אני לעומתך, כבשתי השבוע לימונים ננסיים…

    1. טלינקה – עוד הרמה להנחתה? בשלישי מחכה לך הטארט… איפה? אצלי! 😉 עכשיו נראה אותך מגיעה ילדת יומולדת…
      ודי לכיבוש! ועוד של ננסים!… 🙂

    1. רותם, כאופה וכדולה אני חושבת שאין כל סכנה באכילת הטארט הנפלא הזה 🙂 (אולי רק סכנה של אכילת יתר…) הביצים מתבשלות במהלך הכנת הקרם על האש ואז נאפות בתנור, אמנם לזמן קצר אך מספיק, בשביל לשלול כל סיכוי להישרדות סלמונלה.
      בהצלחה ובהנאה

  4. חזרתי לדווח:

    הכנתי את הטרט המופלא לבראנץ ולא משאר פירוררר
    כולם התעלפו על שילוב הטעמים המושלם
    מטעמי פסח החלפתי את הבצק בעוגיות יין מרוסקות וחמאה מומסת ויצא מעדן!
    תודה לך על מתכון משגע ולא קשה להכנה 🙂

  5. היי אידית,
    העוגה נראית מדהימה! והבלוג שלך בכלל מקסים…
    רציתי לשאול לגבי הקרם פיסטוקים. מדוע צריך להכין את הכמות שרשמת אם אנו מתכוונים להשתמש רק בחצי?
    והאם יש לך רעיונות מה לעשות עם החצי שנשאר..
    תודה רבה!

    1. נופר תודה רבה, התחלה טובה של בוקר ככה עם המחמאות 🙂 לגבי הקרם, אני מוצאת שטארטים כאלו אצלנו מתחסלים באותו יום… אז תמיד אפשר להכין עוד אחד למחרת. בנוסף, יש לפעמים כמויות שהן קטנות מדי לעיבוד טוב בפוד אז עדיף לעבוד עם קצת יותר חומר. עוד רעיון לניצול קרם הפיסטוק הנותר הוא לקנות (או להכין) קרואסונים, לפתוח אותם, למרוח ולהכניס לטוסטר לחימום/קלייה קלה. מ ע ד ן.

כתיבת תגובה

