כל עכוב לטובה. וסלק. וסיגליות

עכוב

לעוגת הסלק סיגליות עכוב

יפה בוורוד
יפה בוורוד

סיגליות

עוגת סלק, תפוזים ותאנים מיובשות

איזה צבעים יפים, לא מהמם? עכשיו אפשר להתחיל

אה, רגע…  play ואז

שני דברים מעניינים בישולית קרו לי בשבוע האחרון אז חיברתי את שניהם: שיחזרתי את עוגת הסלק  שלי שהכנתי לאחרונה לפני שנים (למה לקח לי כ"כ הרבה זמן??) ופגשתי עכוב. ממה להתחיל?

העכוב (עכובית הגלגל) הוא קוץ הגדל בשדות הארץ בחורף, מי שלא מכיר אותו לא יתבונן בו פעמיים אבל מסתבר שהוא כל כך טעים עד שבימים אלו ממש הוא נמצא בסכנת הכחדה. כן. לא נרקיס ולא רקפת, עכוב. נשות הכפרים מחרפות נפשן וידיהן הענוגות ויוצאות ללקטו כמו שנהגו משפחותיהן מאות שנים לפניהן. כמובן שמדובר במעדן מהמטבח הערבי ישראלי ולא מדובר בנשות השטייטל בכפרי פולניה, שם ליקטו סלק ואווזים (ותיכף יגיע הסלק… שאני אקפח???)

אני קפצתי לקניות וליקטתי אותו בשוק הצפון – איזה סופר זול בקרית שמונה המלא בירקות, פירות וקונים מכל הדתות. פעם ראשונה שאני פוגשת אותו שם אז הרגשתי שזכיתי. הוא היה חתוך ומוכן כמעט לבישול,  רק עוד קילוף קטן מסביב, בלי להידקר ובלי להתלכלך. התחילו לגדל אותו כגידול חקלאי ורק קיוויתי שזה שקניתי הגיע משדה כזה, שלא יקרה שעוד נאכל את העכוב האחרון בעולם…

עכוב

לקחתי בצל גדול וקצצתי לקוביות קטנות, טיגנתי בהרבה שמן זית. את גבעולי העכוב חתכתי לטבעות בינוניות והוספתי לבצל שכבר הזהיב, הוספתי חצי כוס מים, כיסיתי עם מכסה ובישלתי כעשרים דקות. הורדתי מכסה וצמצמתי כחמש דקות עד שנשאר מעט רוטב בתחתית. הוספתי מלח, כיביתי את האש וסחטתי פנימה חצי לימון. קצצתי עלים של בצל ירוק והוספתי גם אותם ואת כל זה הגשתי בתוך בקעה של לבנה – ב' דגושה – כמובן שעדיפה הלבנה של רג'ב, עם זרזוף נדיב של שמן זית מעל.

מעדן!!!

עכוב על לבנה

תבשיל עכוב

עכוב ולבנה

השמש החורפית, ירקות החורף הרעננים, ניחוח ההדרים וט"ו בשבט הכל הכל נאפה יחד בעוגת הסלק התפוזית שלי. אל תגידו לא שמעתי, אל תגידו לא ידעתי, אל תגידו לא! קודם תנסו. אני בטוחה שתופתעו 🙂

עוגת סלק, תפוזים ותאנים מיובשות  1 תבנית אינגליש

עוגת סלק, תפוזים ותאנים מיובשות

לעוגה

  • 250 גרם סלק חי מגורר – כשני סלקים בינוניים
  • 4 תאנים מיובשות=דבלים מושרות במיץ של תפוז גדול (עדיף כמה שעות קודם או לילה) ואז קצוצות בינוני
  • 3 ביצים
  • 150 גרם סוכר דמררה
  • 50 גרם סוכר לבן
  • 100 מ"ל שמן קנולה
  • 30 מ"ל שמן זית
  • 180 גרם קמח
  • 1 כפית אבקת אפייה
  • קורט מלח
  • קליפה מגוררת מתפוז אחד

מנפים יחד בקערה קטנה את הקמח, אבקת האפייה והמלח. בקערה גדולה אחרת מערבבים היטב ביצים וסוכרים עם מטרפה או במיקסר, מוסיפים את השמנים. מוסיפים את קוביות הדבלים, את הסלק ואת קליפת התפוז, מערבבים, מוסיפים יבשים ואת מיץ התפוז שבו הושרו התאנים, עוד עירבוב קליל רק עד לאיחוד ולצקת לתבנית משומנת. לאפות ב- 170 מעלות כחמישים דקות.

לציפוי גבינה

הציפוי הוא לא חובה כמובן אבל מוסיף מאוד. הרעיון מגיע מציפויי גבינת השמנת של עוגות הגזר אבל כאן ירדו השומנים… כי זה מה שהיה במקרר…

  • 150 גרם גבינה לבנה 9 או 5 אחוז
  • 25 גרם סוכר
  • קליפה מגוררת מחצי תפוז (רק עניין כמותי, אל תחצו תפוז ואז תגררו… לא נוח…)

מערבבים הכל יחד בקערית ושומרים במקרר עד שהעוגה נאפתה והתקררה. יוצקים/מורחים בעזרת מרית.

סיגליות מסוכרות לקישוט

למי שלא שם לב: לסיגליות יש ריח משכר וטעם מיוחד מאוד. אפשר לקנות עציצים של סיגליות במשתלות.

הממתק הבא מיועד למי שבבעלותו שדות סיגליות לנצח, או למישהו נורא רומנטי שחושב שעוגת הסלק ראויה לקישוט מעודן שכזה, או למישהו נורא פרקטי המעדיף לאכול את עציץ הסיגליות שלו במקום לראות אותן נובלות, בקיצור לכוללללםם.  למגזימים, כדאי לקטוף עם שחר  😉

  • סיגליות טריות
  • חלבון טרוף קלות
  • סוכר דק

טובלים את הסיגליות בחלבון, מעבירים לסוכר ומנערים בעדינות עודפים, אפשר בעזרת מכחול עדין. מניחים על רשת קטנה או צלחת לייבוש במשך כמה שעות.

סלק, סיגליות ועוד דברים טובים

עוגת סלק בציפוי גבינה

עוגת סלק

עוגת סלק תפוזית

17 מחשבות על “כל עכוב לטובה. וסלק. וסיגליות

    1. דוד אתה מפתיע אותי. חשבתי שהעגורים יביאו אותך אבל אתה איש של סלק. נחמד 🙂
      וספר איך יצא ואם אהבתם…

    1. אפרת כמה כיף לקבל פידבק כזה,תודה. זה מאוד הדדי, אני מתענגת כל פעם מחדש מהאסתטיקה המיוחדת, ההומור, הכתיבה וכמובן המתכונים בבלוג שלך. (ובעניין השלטון: תארי לך מפלגת סלק וטום סלק בראשה… היינו מצביעות?….!! כאילו, לגמרי רטורי 🙂 )

  1. חזרתי לספר איך היה.

    הכנתי את העוגה היום, יחד עם של הילדה הגדולה שלי (שלוש וחצי, הכל יחסי) תוך כדי שהיא אומרת "איכס איכס" על התאנים, ונוגעת בהם בקצות האצבעות. ללא ציפוי גבינה, ועם פחות סוכר (100 גרם דמררה נראה לי מספיק). יצא מוצלח מאוד. מחר בטח היא תהיה עוד יותר טעימה. מה שישאר עד מחר, הכוונה. מרגישים את הטעם של הסלק החי, וזה מיוחד מאוד, מנוגד ליתר הטעמים. מעניין להכין אותה עם סלק מבושל מראש – לדעתי הוא אמור להיות מתוק יותר, ולהשתלב בצורה טבעית יותר בעוגה – לא יודע אם זה טוב או לא.

    אפרופו סלק. השבוע אשתי הכינה בורשט, והכניסה בטעות כוסברה במקום פטרוזיליה. באוקראינה זו סיבה מספיק טובה להתגרש, אני דווקא אהבתי 🙂

    שבוע טוב

    1. נהדר! תענוג לשמוע. מה שכיף במתכונים זה שהם פוגשים בדרכם בשלנים ובשלניות המאמצים אותם לחיקם ולבטנם ומתאימים אותם אליהם, זה כל כך פתוח ואפשרי, אז כיף לשמוע תגובות והצעות. אני מאוד אוהבת את הטעם המלוח והאדמתי של הסלק החי אבל בטוחה שסלק מבושל יתאים גם ויתן תוצאה שונה ומוצלחת, עסיסית יותר אולי. אם יצא לך לנסות לפני אנא דווח.
      אני חולת כוסברה אז מבחינתי בורשט כזה הוא סיבה להתחתן 🙂

  2. איזה שילוב צבעים יפה.מזכיר לי שפעם עשיתי גלידה מסלק שיצאה טעימה ויותר מזה בצבע כל כך יפה…זוכרת את מכונת הגלידה??מעניין מתי יבוא לי לשלוף אותה מהמחסן?!

להשאיר תגובה

