עננים, פנינים ואבני אודם

 

נועם שהה לאחרונה שבועיים בצפון הרחוק של אירופה ואני, בתגובת שרשרת, קפאתי. על שמריי, על קמחיי, על הדבש ועל העוקץ ושאר הירקות…  עבודה בעבודה, עבודה בבית, החושך שיורד כבר ב – 17:00 וגם התקררות עונתית (לא רק של מזג האוויר) הם המתכון המושלם לאפס ביצירתיות אם תהיתם לאן נעלמתי, ומתכון כזה לא ששתי לחלוק איתכם. בעיקר השקפתי מן הצד על העננים, על שינויי מזג האוויר.

מזריחה לזריחה

מופע עננים מרהיב בשמי בוקר, צפון
זריחה מסנוורת לצד החרמון, מזרח

עננים מתגנבים מתחת לאל-חיאם, אחר הצהריים

ענן סביון בזריחה שמתפזר לכל עבר

וחוץ מלהסתכל?

למלך, החתול שלנו יש שיגרת יום קבועה. בבוקר השכם הוא נמלט אל מסתור השיח בחצר לפני שיגיעו הפועלים המשפצים המפחידים אותו כל כך, משם הוא מגיח במתיחת איברים בסביבות 16:30 או קצת קודם כשהם הולכים. אוכל, משחק, יוצא, נכנס, יוצא, נכנס, פורש לכריתו המלכותית בסלון לשנת היופי שלו בסביבות 20:00. ב-04:00 הוא רוצה לצאת שוב ולהשתעשע עם עכברי השדה אז הוא בא אלינו לחדר ומבקש שנפתח לו חלון או דלת.  04:00??? מבקש??? אז כן, זה קצת לא מתחשב מצידו כי כבר הסברתי לו מיליון פעם שלא חייבים לצעוק ולמה דווקא עכשיו מעצבן אחד, אז הוא מנסה להנמיך את הטונים אבל  חרישי הוא לא. וכך לצערי כמו טמבלית מצויה אני משכימה לילה לילה ליללותיו הנישאות עד לבנון של היצור המלכותי שלנו, ומגששת אחר פתח אל החופש הקפוא שבחוץ. בדרך כלל אני נרדמת שוב מיד אבל לפעמים זה נתקע לי וכך בבוקר שבת התעוררתי נחושה להכין לי קוסקוס חלבי שצץ לו במחשבות הלילה.

כשהייתי ילדה פגשתי את המנה המיוחדת הזו אצל דודה מירה שחמותה המרוקאית היתה מכינה אותו בארועים חגיגיים וכשגדלנו אבא שלי היה מפנק אותנו בקעריות המבוססות על הזיכרון ההוא אם היה נשאר קוסקוס מארוחת שישי מיוחדת, אבל בשבת בבוקר כשהטעם כבר היה לי לגמרי על הלשון גיליתי ששקית הקוסקוס שחשבתי שיש במזווה היא בכלל פנקו… מבאס אבל הייתי נחושה מספיק כדי לאלתר תחליף מספק, טעים להפליא ובריא הרבה יותר

פנינים ואבני אודם

דייסת גריסי פנינה, רימונים וחלבה – שש קעריות אישיות

  • 200 גרם גריסי פנינה שטופים במסננת
  • 2 כוסות מים (500 מ"ל)
  • 1 כוס חלב (250 מ"ל)
  • 1 כפית מלח שטוחה
  • 80 גרם סוכר
  • 30 גרם חמאה
  • גרגירי רימון
  • חופן קטן פיסטוקים קלויים וקצוצים גס
  • חלבה מפוררת לפי הטעם ( אני השתמשתי בחלבת פיסטוק אז לא הוספתי פיסטוקים)

מבשלים את גריסי הפנינה בסיר קטן עם המים, החלב והמלח עד לרתיחה. מנמיכים את האש ומבשלים כחצי שעה-ארבעים דקות עד לספיגה כמעט מוחלטת של הנוזלים בגריסים, לזכור לבחוש מדי פעם כדי שלא יתפס בתחתית. לאט לאט נוצרת דייסה והנוזלים נהיים סמיכים ודביקים, שימו לב שנותרת עסיסיות בסיר – אסור לייבש את הגריסים. אם נראה לכם שיבש מדי לקראת סוף הבישול תוסיפו עוד קצת מים או חלב לסיר, ערבבו ובשלו עוד קצת.  מוסיפים את הסוכר והחמאה ומערבבים בעדינות. מחלקים לקעריות ומפזרים מלמעלה גרגירי רימון ופרורי חלבה. את מה שנשאר, אם, שומרים במקרר ומרעננים בבוקר עם קצת מים רותחים.

זה יפה כמו תיבת אוצרות עם הפנינים הבוהקות, גרגירי הרימון כאבני אודם והפיסטוקים כאיזמרגדים, וזה מאוד מאוד טעים ומזין, מאכל מלכים במיוחד לתכשיטים שלנו שממהרים בבוקר לבית ספר, למרות שמלך שלנו לא השתכנע… אבל מה הוא מבין באוצרות…

"אוצר?מטמון? תפסיקי כבר לישון ותפתחי חלון!"
8 מחשבות על “עננים, פנינים ואבני אודם

  1. טוב לשמוע ממך שוב,התגעגעתי…העלת לי זיכרון ילדות מבית סבתא סוליקה המופלאה (סבתו של אבי) .אני זוכרת את זה כמאכל מפנק ומחמם עם חתיכת חמאה למעלה.אצלה הפינוק היה שמור לשבועות ויש גם גרסה מעניינת לפורים ,אם תרצי אספר לך.

  2. דנתי, גם אני זכרתי את זה משבועות אבל תהיתי איך היו רימונים במאי… אך כנראה שהיו. ובטח, גלי לי מהי גירסת פורים המסתורית, פרג? ביצים? אוזניים? מה?

  3. "בטחון, זוגתי, ברצות אלוהים אפילו מטאטא יורה…."
    אלופה שכמותך, חוץ מהריח שלא עובר מסך את מצליחה בכתיבה קולחת שנונה ותמיד מבדחת בליווי תמונות יפיפיות ומוזיקה שתואמת את האווירה, לבנות במה ותפאורה מרהיבים לדייסה.
    והמתכון ממש מזכיר את האשורה/בלילה/בורברה (תלוי בעדה..).

  4. תודה חגית יקרה. זה ממש הזכיר לי אשורה (את הסוגים האחרים אני לא מכירה) אבל אני חושבת שגריסי פנינה מעודנים ו"חלביים" יותר מחיטה או שעורה מלאה, כך שכשמשתמשים בפחות חלב התוצאה עדיין עשירה. בנוסף חמיצות הרימון וטעם החלבה לוקחים לכיוון אחר לגמרי…טעים טעים טעים.

  5. Tallin,Estonia. Came back with Vana Tallinn -an Estonian liqueur, great Akvavit, cinnamon- caramel coated almonds and elk salami…or is it moose? I love those kind of presents

להשאיר תגובה

