תנו לעצמכם מתנה לחג

 

 

זה התחיל בקערת פירות בוסתן שקיבלנו ממיכאל שקפץ לביקור

 

 

מיד התמלאתי שמחה וקוצר רוח להתחיל ולאפות מיני תרגימא משלל הפירות, אבל היה צריך כבר לאסוף את הבנות מבית הספר. שעה מאוחר יותר קפץ נועם לראות איך מתקדם השיפוץ וחזר עם סלסלת שזיפי שגיב מהעץ של מאנה, השיפוצניק שלנו מעין קיניא

הזמן קצר והמלאכה מרובה אבל אני כבר יצאתי אל משימתי כנהגת חיל חלוץ משפחתי לכיבוש הגולן. לאחיין שלי מלאו 10 ואח שלי החליט שהם יוצאים למסע אב ובן בשביל הגולן, מסלול של 120 ק"מ שיתחלק על פני כמה סופי שבוע. תחילת המסלול בהר החרמון ואנחנו העפלנו לשם עם הרוח הקרירה באמצע הצהריים

הם יצאו לדרך ואני החלטתי לעצור במג'דל שמס ולקנות ממרח תמרים שהיה חסר לי למשהו. ממרח לא מצאתי אבל נהנתי לי משוטטות רגועה ופשפוש במדפי כמה מיני-מרקטים, ואז הגעתי אל אסנת שעמדה והכינה סמבוסקים ביתיים וטעימים במאפיה קטנה ברחוב

   

בחצי שעה שקישקשנו בשיא הטבעיות והפמליריות הסתבר לי שהיא ממע'ר, שאסנת הוא שם מקובל גם אצל ערבים נוצרים, שהיא נשואה לדרוזי ממג'דל שמבוגר ממנה בכמעט עשרים שנה ושהסמבוסק לבנה יצא לה דק וקטן מדי כי התינוקת הפריעה לה לעבוד. רק כשעברתי את הדלפק כדי לצלם מקרוב גיליתי את התינוקת ישנה בשלווה על שמיכה למרגלותיה.

  

מתנת הפירות, העלייה הזאת לגולן היפה והשוטטות הלא מתוכננת שבמהלכה פגשתי המון פרצופים מחייכים, נתנו לי תחושה נהדרת של קלות ושמחה, של חופש ושל זיכרון הזכויות שלנו כבני אדם בעולם הזה.

ראש השנה עומד בפתח ובבתים רבים נהוג להכין "סדר ראש השנה", סעודת חג הכוללת מאכלים סמליים הנקשרים לברכות ראש השנה, מנהג שהחל בימי התלמוד. אצלנו במשפחה גולת הכותרת היא דלעת מטוגנת עם סירופ סוכר (קרע) ולביבת עלי סלק בסירופ סוכר ושומשום (סלק), אולי נשמע מוזר אבל זה מעדן שאנחנו נלחמים באהבה על כל חתיכה ממנו. אבל לשני אלו יש ברכה לא הכי ידידותית גם אם מוצדקת לגמרי ואני  רוצה לשנה החדשה לברך חיובי ולהתמקד בטוב. 

"יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו שירבו זכויותינו ותלבבנו". את הברכה הזאת קיבלה הלוביה, שלצורך העניין מזוהה עם הרוביא שעליה ברכו בימי קדם,  רבים בה הגרגירים ולכן ירבו. זו ברכה אופטימית ושואפת לטוב, הלוואי ויהיו לנו הרבה זכויות, ואני הייתי רוצה לפרשן את זה שממעשים טובים ועשייה נכונה נזכה לזכויות רבות. ותלבבנו – מוסיף את עניין הלב, שיבוא באהבה וברצון. הדרשה הבאה שלי דרך אגב תתקיים ב… שנה הבאה אולי?  בכל אופן איך שראיתי את הלוביה בשוק, ירוקה, ארוכה וגבשושית, אמרתי: זאת שלי!  זה נכון שאני גם מתגעגעת לשעועית התאילנדית הארוכה שזללתי חודשים אבל הלוביה כבודה במקומה מונח, וטריה רואים רק בעונה הזאת. חפשו תרמילים דקים ומוצקים יחסית בצבע ירוק חזק וותרו על התרמילים החיוורים ורופפים, כאילו השעועיות בפנים יכולות לזוז. כשהיא יבשה הלוביה היא השעועית שחורת העין ובארצות הברית היא כבר מזמן לא קטניה אלא מעצמת פופ של ממש (Black Eyed Pea) .

לוביה מוקפצת בדבש לשנה טובה ומתוקה

זה לא מתכון מסורתי אבל כדאי לכם לאמץ אותו לערב השנה החדשה ולכל ערב בשנה החדשה, עד כדי כך הוא מוצלח. הוא דומה למנות אסיאתיות מוקפצות אחרות אבל טעם הדבש עושה את זה שונה. ההשפעה האסיאתית תרמה גם את רוטב הדגים, כדי שנהיה לראש ולא לזנב, אבל אל תילחצו הוא משמש פה רק כמחזק טעם, לא מרגישים בטעם הדגי אלא אם רוצים ושמים יותר. זה לא ממש מתכון אלא רק הוראות דרך, כל אחד לפי טעמו וחשקו.

  • לוביה ירוקה טריה
  • שן שום פרוסה דק
  • שתי כפות שמן סויה
  • רוטב דגים
  • רוטב סויה
  • כפית- שתיים   דבש
  • צ'ילי אדום פרוס דק

חותכים את הלוביה לקטעים קצרים, או לחלופין מגלגלים כל תרמיל לספירלה ומחזקים בקיסם, גם נאה בהגשה וגם מסמל את השנה העגולה השלמה בדומה לחלת ראש השנה העגולה

  את השמן מחממים במחבת כבדה ומוסיפים את השעועית שתיטגן/טיפה תצרב. זורקים פנימה את השום, מקפיצים ואז מוסיפים כמה טבעות צ'ילי ומתבלים בזרזוף סויה,זרזוף רוטב דגים ובדבש. טועמים ואם הטעם מלוח- מתוק חזק אתם שם. אם לא משפרים תיבול עד לתוצאה הרצויה. אם עובדים על אש חזקה זה עניין של ארבע חמש דקות.

גלגלי לוביה לשנה עגולה ושלמה

שילוב הטעמים של הלוביה המטוגנת ומתיקות הדבש ממכרים.  באחריות עד תשע"ד.

שנה טובה

3 מחשבות על “תנו לעצמכם מתנה לחג

  1. אני ראשונה לאהוב את זה…. איזה כיף של הרפתקאות, לרגע דמיינתי אותך בחליפת ספארי על איזה טנדר אימתני , בדרכך אל היעד! ועוד איזה יעד.. המינימרקטים ברחבי מג'דל ! מתי את מגיעה למינימרקטים של טירה..?

  2. תדעי לך שאני תמיד חושבת עליך בהרפתקאות קולינריות שכאלו ותוהה איך זה היה אם היית איתי. אני מניחה שבמקרה הזה היינו מגיעות אל הסבתא של טוחן הקמח שממנו היא הכינה את הבצק או אל הסבתא של הסבתא או משהו כזה…:-)

להשאיר תגובה

