בענף גלדיולה

גלדיולות. שמעתם על זה בעבר, נכון? בעברית קוראים להם סייפנים. פרחים שגדלים מפקעת, ענף הפריחה ארוך וגבוה, העלים גם הם גבוהים ומחודדים, דומים לחרבות ירוקות. אני מניחה שבגלל זה קראו להם סייפנים. גם השם הלועזי מזכיר לי משהו מלחמתי: גלדיו – זורק לכיוון הגלדיאטור, אבל היולה בסוף מרכך את זה והופך את זה למשהו נשי. ובאמת כשמסתכלים מקרוב על הפרחים הם דומים לשמלת מלמלה יפיפיה שעוצבה על ידי דונטלה ורסאצ'ה, לדוגמה.

השבוע בגינה הם פרצו מתוך הניצנים בשפע מסחרר והשמש הזורחת או שוקעת מאירה אותם כמו בצילומי דוגמנות. הייתי חייבת לשתף אתכם ביופי הזה.

אני רץ על הגשר
והילדים אחרי
יונתן
 יונתן הם קוראים, קצת דם
רק קצת דם לקינוח הדבש
אני מסכים לחור של נעץ
אבל הילדים רוצים
והם ילדים
ואני יונתן
הם כורתים את ראשי בענף
גלדיולה ואוספים את ראשי
בשני ענפי גלדיולה ואורזים את ראשי בנייר מרשרש
יונתן
יונתן הם אומרים
באמת תסלח לנו
לא תארנו לנו שאתה כזה.

זה מה שעולה לי מיד בראש כשאני רואה סייפנים. מחזיר אותי אחורה אל שיעורי ספרות הגברה בתיכון עם המורה רבקה שוץ האלמותית ואל ניתוח יצירתה של יונה וולך האחת ויחידה. היא שהטביעה בנו, נערות פותות וסקרניות, את הדימויים שהפעימו וריגשו אותנו על מפלצת האיילה וקורנליה וילדים רצים עם ענפי גלדיולות על גשר ודורשים דם. היא שרמזה לנו איך בתוך הדברים התמימים חבויה אימה, איך פרח אצילי ומעודן יכול לשמש כנשק. רק הוא ראוי לדרמה של יונתן, לקורבן שהיא מקריבה.

נראה לי שאצל יונה לדברים תמיד היה סטייל.

בראש תמיד מזדמזם לי הלחן של שמעון גלבץ מתוך בציר טוב. לחן קליל ועליז שהוא אנטיתזה לתוכן ולדעתי רק מדגיש את הזוועה.

אחרי כמה שנים הלחין את השיר גם שפי ישי וכשהוא שר את זה אני מתחברת יותר לזעקה ולמצוקה.

את שניהם אני אוהבת מאוד ויהיה לי קשה לבחור מביניהם גם אם יאיימו עלי בענף גלדיולה. תקשיבו ותחליטו לעצמכם.

4 מחשבות על “בענף גלדיולה

  1. ארגנת לי יופי של הפסקת צהריים. יפה קרירה ונעימה. מתחשק לי ללבוש שמלת גלדיולה ולרקוד עם בן זוג יקר על הרחבה של רוקדים עם כוכבים. אם נתעלם מהטקסט הקשה, אני אבחר בשפי ישי. קצב המלודיה, בקצב שלי.

    1. הייתי שמחה להפסקת צהריים איתך. בשמיעות חוזרות ונשנות בגלל הפוסט, אני מבינה שגם אצלי הפרשנות המוסיקלית של שפי גוברת על הנוסטלגיה (בציר טוב = נעורים )

להשאיר תגובה

